Jom Follow.....

Saturday, February 18, 2012

VAIOku Pulih Kembali

26 Rabiulawal 1433

Sudah lebih kurang seminggu penulis tidak dapat menulis dan melayari internet dengan sempurna disebabkan keadaan yang agak tidak stabil semasa melayari internet. Pada mulanya penulis menyangkakan masalah ini  disebabkan oleh applikasi atau maslah yang berlaku pada penyedia perkhidmatan internet. Sampai satu ketika hendak mengemaskinikan blogpun tidak dapat dilakukan disebabkan kadangkala susunan blog menjadi kucar kacir seperti diceroboh oleh pihak luar.

Namun, apabila melihat anak-anak berada dalam keadaan gembira sahaja melayari internet melalui Youtube, melihat kartun kegemaran mereka, upin dan ipin, maka penulis mencuba menggunakan "handphone" pula. Namun keadaan di "handphone" sebaliknya tidak menunjukkan sebarang masalah. Maka dalam hati, sahlah laptop VAIO yang wujud  sejak 2005 lagi sedang mengalami masalah. Memang model ini sudah tiada di pasaran dan penulis masih menggunakannya lagi kerana ianya masih "relevant" disebabkan penjagaan yang baik selama ini.

Maka terpaksalah diaktifkan kembali" recovery tool" dan ianya kemudian dapat diaktifkan kembali seperti mana ianya baru dibeli. namun yang menjadi masalah applikasi "internet explorer" terpaksa dikemaskini serta merta kerana sudah ketinggalan zaman. Namun begitu, alhamdulillah segalanya sudah berjaya dipulihkan, cuma beberapa applikasi yang telah di "download"kan sebelum ini terpaksi dicari semula.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...