Jom Follow.....

Saturday, February 4, 2012

Astaghfirullah -Apabila Gejala Rasuah Juga Melanda Bab Ibadah

12 Rabiulawal 1433

Hati penulis berasa amat kecewa apabila membaca artikel di salah sebuah akhbar utama pada hari ini. Ianya berkaitan gejala rasuah yang mula melanda dalam bab menguruskan ibadat haji. Gejala ini menyebabkan ada golongan yang telah lebih daripada sepuluh kali mengerjakan ibadat berkenaan dapat lagi mengerjakan ibadat berkenaan berulangkali tanpa mengikut giliran.

Jika bab bola sepak negara, penulis mungkin tak berapa hairan sangat. Apa yang menyedihkan jika urusan agama juga dilanda gejala rasuah berkenaan sehingga memaksa SPRM masuk campur.Jika ada yang terdesak unuk menunaikan ibadat berkenaan buat kali pertama, mungkin penulis boleh memahami, tetapi jika sudah berulang-ulang kali mengerjakan haji, itu seolah-olah tak haloba nampak gayanya. Jika terdesak bagi kali pertama sekalipun, penulis yakin masih ada jalannya jika berbincang secara baik dengan Tabung Haji atau menggunakan  kaedah pakej khas yang disediakan dengan membayar lebih dan bukan menggunakan kaedah matlamat menghalalkan cara serta masih mengharapkan pada kadar harga subsidi Tabung Haji.

Maka tak hairanlah jika anda mendaftar hari ini untuk menunaikan ibadat berkenaan, anda mungkin terpaksa menunggu berpuluh tahun untuk sampai giliran disebabkan oleh sikap golongan yang tamak ini sama ada pemberi atau pelangan khidmat berkenaan.Apapun, penulis merasa amat kecewa dengan isu berkenaan. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa mereka berkenaan dan kita semua.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...