Jom Follow.....

Friday, June 29, 2012

Nama Adik Ade Tak Ayah?

10 Syaaban 1433

Seorang anak kecil sedang bermain-main berlari di mengelilingi ayahnya yang berada di ruang tamu yang sedang membelek diari yang diletekkan secara maya di iPad kesayangannya. Sekali sekala si ayah berang dengan kerenah si anak kecil yang sedang berlari-lari tersebut, takut-takut dilanggar pula iPad kesayangannya.Si ayah terus dengan lamunan dan khayalan di dunia korporatnya dengan terus menyemak jadual dan temujanjinya sehariannya.

Dengan tiba-tiba si anak bertanya kepada si ayah. "Ayah buat ape tu?" tanya si anak kecil itu. "Ayah tengah semak temu janji ayah esok dan sepanjang minggu ini", balas si ayah secara acuh tak acuh. "Temu janji tu ape ayah? " tanya si anak lagi. "Temu janji itu ialah masa jadual yang ayah perlu sediakan dan luangkan masa untuk berjumpa dengan orang-orang penting" balas si ayah dengan nada yang sedikit marah.

"Ooo..Kalau macam tu, nama adik ade tak ayah dalam iPad tu ?" tanya si anak kecil itu secara sepontan dan terus beredar. Dengan tidak semena-mena air mata si ayah bergelinangan dan berasa sebak? "Ya Allah! Apa aku telah lakukan kepada anak-anakku selama ini? Apakah aku hanya kejarkan kemewahan dan keduniaaan semata mata? Apakah aku telah abaikan amanah yang telah engkau amanahkan kepada ku?Ampunilah dosa ku...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...