Jom Follow.....

Saturday, June 16, 2012

Hentikanlah Penghinaan Terhadap Para Ilmuan

27 Rejab 1433

Penulis berharap agar penghinaan kepada para ilmuan agama yang tidak sealiran dengan kepentingan politik masing masing agar dapat dihentikan. Setiap teguran dan pandangan mereka perlulah didengar dan difikirkan secara berlapang dada. Jika benar "trend" penghinaan ini sudah bermula, ianya sewajarnya perlu dihentikan dengan segera.

Janganlah kita bersorak hanya apabila teguran mereka terkena kepada pihak lawan politik yang kita sokong, tetapi menghina pula mereka apabila teguran mereka terkena pada jemaah kita sendiri.Yang menyedihkan ada dikalangan kita yang mula menuduh para ilmuan dan ulamak berkenaan menyebelahi pihak lawan kita pula.

Sebaiknya,  kita perlulah bertenang dan berlapang dada dengan apa jua yang ditegur. Jika kita boleh melakukan sikap berlapang dada ini,maka ianya dapat menghindari diri kita dari rasa sakit hati, stress dan dapat mengelakkan penyakit seperti darah tinggi dan strok juga.

Bagi penulis, para ilmuan dan ulama hanyalah menjalankan suatu amanah terhadap mereka.Adalah suatu pengkhianatan jika kebenaran tidak dinyatakan hanya disebabkan hendak menjaga hati mana-mana pihak tertentu atau disebabkan kepentingan duniawi semata-mata.

Akhir kata, renung-renungkanlah..

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...