Jom Follow.....

Thursday, December 15, 2011

Isu Air Zam Zam Pulak

19 Muharram 1433Hijrah

KUALA LUMPUR, 15 Dis, 2011- Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk melarang penjualan air zam-zam di negara ini.

Beliau berkata sekatan itu tidak dapat dilakukan kerana tidak ada sebarang peruntukan undang-undang untuk menyekat mana-mana pihak berbuat demikian di Malaysia.

"Memang air zam-zam percuma di Arab Saudi. Biasanya apabila kita bertanyakan penjual-penjual, itu (harga jualan) adalah atas caj perkhidmatan sebab air itu diangkut balik. Mereka bukan jual air itu tetapi caj membawa air itu dari Arab Saudi.

"Ini bukan kuasa hendak sekat dan sekarang tiada peraturan hendak sekat air itu dijual," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2012 bagi Jabatan Perdana Menteri di sini hari ini.

Beliau berkata air zam-zam adalah sumbangan syarikat penerbangan kepada jemaah haji dan ia tidak boleh dihantar lebih awal kerana tidak dibenarkan oleh kerajaan Arab Saudi.

"Jika hendak dihantar ke pejabat Tabung Haji (TH) negeri atau daerah, ini akan menjadi tambahan kos dan masa. Oleh itu, majoriti jemaah memilih untuk mengambil air zam-zam sewaktu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur kerana mereka mahu tiba di kampung halaman bersama air zam-zam.

"Apa yang pasti, bekalan air zam-zam dari Arab Saudi akan dikeluarkan dari satu sumber atau dari satu syarikat sahaja. Ini kerana kerajaan Arab Saudi mengesan adalah penipuan-penipuan air zam-zam telah dicampur (dengan air lain)," katanya.

Sumber : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...