Jom Follow.....

Thursday, December 15, 2011

Banjir Luar Kebiasaan Di KL - Manusia-Manusia di Malaysia Perlu Bermuhasabah

20 Muharram 1433 Hijrah

Pada 17 Muharram yang lepas iaitu pada hari Selasa yang lalu, Kuala Lumpur dilanda banjir kilat terutama di sekitar Jalan Semarak dan Jalan Tun Razak. Banjir berkenaan adalah yang terburuk berlaku di mana kawasan yang dahulunya selamat didapati sudah tidak selamat lagi.Penulis turut terkejut ketika melawat ke kawasan berkenaan dan melihat kesan kemusnahan yang berlaku di beberapa tempat berhampitan sungai Bonus.

Antara puncanya ialah limpahan air hujan yang turun lebih daripada kebiasaan. Namun sebagai umat manusia kita perlu menilai dan berfikir kenapakah ianya berlaku?Adakah ini merupakan amaran Yang Maha Esa disebabkan beberapa golongan Manusia di Malaysia ini sudah mula terang terangan melakukan aktiviti yang dilarang oleh Allah dan berani mempersendakan hukumNya. Apakah kita yakin bahawa Malaysia cukup selamat daripada bala bencana seperti di Bangkok , Thailand atau Tsunami?

Dengan itu, kita perlu bermuhasabah dengan beberapa peringatan yang telah diberikan. Sesungguhnya kita adalah makhluk yang lemah untuk mengatasi kekuasaan Allah. Hendaklah kita bekerjasama memberi peringatan kepada manusia-manusia di Malaysia yang lupa akan kebesaran Allah S.W.T. agar sebarang bencana alam dapat dielakkan.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...