Jom Follow.....

Friday, December 16, 2011

Ikan Orang Miskin Semakin Mahal

21 Muharram 1433 Hijrah

Ikan Puyu@MyBancik 2011
Sudah tidak dapat dinafikan, banyak sumber makanan dan perikanan yang dahulunya tidak ada harga , kini semakin mahal. Sebagai contoh, jika dahulunya ikan kembong cukup sinonim dengan orang Melayu yang hanya mampu membeli ikan berkenaan disebabkan harganya amat rendah ketika itu. Begitu juga dengan ikan air tawar seperti Puyu, yang dahulunya tiada seorang peraihpun yang hendak membeli. Hendak menyiangpun tiada siapa yang sanggup. Itu belum sebut tentang ikan Haruan.

Namun pada masa sekarang situasinya amat berbeza. Jika penulis hendak membeli ikan Puyu sekarang, penulis perlu mengeluarkan sekurang-kurangnya RM 14 untuk sekilogram ikan berkenaan. Ini sudah mengalahkan harga ikan siakap.Itupun harga di pasar borong di Selayang. Situasi ini mungkin disebabkan kejayaan usaha kerajaan (menerusi Dasar Ekonomi Baru atau mungkin Dasar  Demokrasi Terpimpin)dan pihak berkenaan sendiri yang berjaya meningkatkan taraf hidup golongan menengah Melayu yang memang dari dahulu menggemari hidangan ikan berkenaan. Disebabkan  kuasa membeli yang makin tinggi di kalangan orang Melayu serta bekalan yang makin terhad,  ianya telah melonjakkan harga hasil perikanan berkenaan.

Kesimpulannya, perubahan ini adalah seiring dengan perubahan zaman dan taraf hidup penduduk di sebuah negara terutama di Malaysia amnya.Perubahan adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan dan sudah semestinya kita sering mendambakan perubahan ke arah kebaikan.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...