Jom Follow.....

Wednesday, August 17, 2011

Salam Nuzul Al-Quran

Salam Nuzul Al Quran penulis ucapkan kepada saudara-saudara sekalian yang beragama Islam serta orang-orang yang beriman. Penulis bukanlah alim ulama atau pakar motivasi dan dalam bercakap tentang Islam secara terperinci atau bukanlah bercita cita untuk menjadi ulama, tetapi penulis sentiasa berazam untuk menjadi mukmin yang sejati, dan kekal sebagai insan biasa , insyaallah.

Apa yang diharapkan, sempena hari baik dan bulan baik ini, bahkan pada hari ini yang dinamakan Nuzul Al Quran pula, maka sama-samalah kita bermuhasabah diri kita. Berbalik kepada Nuzul Al Quran ini, hati penulis tercuit dengan isu larangan bacaan Al-Quran menerusi pembesar suara di Pulau Pinang. Ianya setelah beberapa hari ini isu berkenaan mendapat perhatian di media-media masa di negara ini. Sempena bulan baik , bagi penulis larangan seperti ini sewajarnya tidak perlu dikeluarkan, memadailah dengan nasihat semata-mata. Isu ini juga sewajarnya tidak dipolitikkan oleh mana-mana pihak sama ada dari pihak pemimpin dan penyokong parti pembangkang di negeri berkenaan(BN) atau parti pemerintah(Kerjasama DAP, PKR dan PAS dll.).

Penulis bukannya nak cari salah sesiapa di sini, tetapi penulis gagahi juga untuk bersuara untuk menegur yang termampu kepada pihak-pihak yang mempunyai kuasa. Penulis sebagai orang biasa hanya mampu menegur melalui  menulis di blog ini, tak lah seperti orang biasa pada zaman khalifah Umar Al Khattab (Khalifah Ar Rasyidin yang ke 2 yang dikenali sebagai amat garang)yang sanggup bersuara sambil mengangkat pedang berikrar akan membetulkan Saiyidina Umar jika beliau melakukan kesilapan atau kebatilan.

Rentetan daripada isu berkenaan , banyak juga pihak-pihak berkepentingan menerusi laman-laman blog mereka, akhbar-akhbar tertentu yang telah memetik hadis, ayat-ayat Al Quran bagi menguatkan hujah mereka bagi menyokong larangan berkenaan sambil membuat tuduhan ke atas pihak lawan. Manakala pihak lawan pula mempertahankan langkah berkenaan dengan mengatakan langkah berkenaan seolah-olah ada campur tangan politik pihak yang memusuhi Islam dan sebagainya.

Penulis di sini hanya ingin dan mampu menyeru, agar isu ini tidak dipanjangkan. Penulis cadangkan, tarik balik sahaja larangan berkenaan dan gantikan sahaja dengan garis panduan yang lebih berhikmah. Lagipun , penulis tidak nampak sangat rasional larangan berkenaan jika :

1. Bacaan berkenaan hanya dilakukan sementara hendak menunggu azan berkumandang. Setidak-tidaknya para jemaah berdekatan dapat mengagak bahawa berapa lama yang mereka ada untuksampai ke surau dan masjid untuk bersama-sama melakukan solat berjamaah.
2. Atas alasan bahawa hak pihak yang menunaikan sembahyang lebih penting, penulis berpendapat memang benar namun penulis meminta agar tiada larangan diberikan jika bacaan dibuat sebelum waktu waktu sembahyang. Jika selepas sembahyang, penulis berpendapat ianya mungkin masuk akal kerana mungkin ada para jemaah yang mungkin baru menunaikan sembahyang dan bacaan tersebut(jika ada) perlu diperlahankan atau tanpa menggunakan pembesar suara. Apa yang menjadi persoalan, apakah tazkirah subuh dikecualikan oleh pihak berkenaan yang rata-rata menggunakan pembesar suara? Apakah ini tidak mengganggu?
3. Menggunakan pembesar suara yang berkualiti  yang mana bunyinya agak selesa untuk didengari serta mengelakkan pembesar suara yang sudah pecah "sound system"nya.
4. Rata-rata masjid, muazzinnya berselawat menerusi pembesar suara sebelum azan,apakah ini juga dilarang?
5. Hujah yang menyatakan bahawa mereka-mereka yang sakit dan kanak-kanak akan terganggu dengan bacaan Al Quran amat dangkal kerana sebagai seorang yang beriman kita patut lebih menggalakkan orang-orang yang sakit mendengar bacaan Al Quran, sekurang-kurangnya mereka diberitahu dan kita semua diberitahu bahawa kita akan kembali kepada Allah yang Maha Esa bila sampai masanya. Anak-anak kecil perlu didedahkan dengan bacaan Al Quran daripada hiburan-hiburan konsert, pesta yang melaikan dan karaoke-karaoke di kelab-kelab malam yang semakin berleluasa dan terbuka. Lagipun, rata-rata rumah di kota telah menggunakan penyaman udara dan bunyinya juga sudah perlahan untuk sampai ke telinga.
6.  Dan lain-lain lagi yang boleh kita renungkan bersama.

Anak-anak muda kita akhir-akhir ini semakin menghadapi cabaran identiti yang maha hebat. Sekurang-kurangnya dengan memperdengarkan bacaan Al Quran ini dapat menyampaikan kepada para mereka-mereka yang mungkin menjauhi masjid selama ini agar diperingati bahawa Al Quran perlu dirujuk sebagai sumber maklumat utama.Mana tahu ianya bakal melembutkan hati-hati mereka.Ianya adalah salah satu usaha dakwah Ahli Jawatankuasa Kariah untuk menyampaikan kalimah Allah di muka bumi ini.

Isu seperti ini sudah tidak perlu diperdebatkan secara meluas. Umat Islam yang dipimpin umara dan ulama sepatutnya memberi tumpuan kepada permasalahan yang lebih penting yang semakin menghimpit umat Islam akhir-akhir ini dan bersiap sedia menghadapi cabarang yang mendatang yang semakin getir. Jika masih tidak berkesudahan, maka kesimpulannya, berjayalah rancangan pihak-pihak tertentu yang ingin memecahkan kesatuan umat Islam di negara ini dan di serata dunia.Ketidakstabilan ini juga bakal menyebabkan ketidakstabilan negara jika tidak diurus secara bijak dan tempiasnya juga bakal melanda golongan-golongan bukan Islam

Oleh yang demikian, penulis menyeru agar isu-isu seperti ini perlu diselesaikan secara berhikmah dan para alim ulama juga perlulah berlapang dada duduk semeja berbincang dan bukannya memberikan reaksi segera  dan berbeza-beza di media massa tanpa mendalami punca sebenar permasalahan berkenaan. Bila dah cakap, dan seluruh negara dah tahu,nak betulkan kembali kenyataan , akan adanya atau timbul rasa malu pula.

Sekian, Salam Nuzul Quran dari penulis. Renung-renungkan dan selamat beramal.

Wallahualam

2 comments:

  1. Saya setuju apa yang disampaikan oleh penulis...
    Tahniah...

    ReplyDelete
  2. baca al quran kan bagus...
    buat apa nak tetapkan masa....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...