Jom Follow.....

Thursday, August 4, 2011

Satu Lagi Tragedi Menyayat Hati Di Bulan Ramadhan

Hari ini kita dikejutkan lagi dengan kisah tragedi pembunuhan di bulan Ramadhan yang mulia ini. Di Utusan Malaysia hari ini telah melaporkan kisah Timbalan Pengarah Jabatan Veterinar Perak, Rohani Kassim yang ditemui mati di pangsapurinya awal pagi ini dipercayai dibunuh di Ipoh, Perak. Kebetulan kampungnya di Bagan Serai Perak adalah merupakan tempat yang berdekatan dengan kampung penulis iaitu di Parit Buntar Perak.

Yang kedua pula, seperti yang diberitakan di Buletin Utama malam ini ialah berkenaan kisah tragis pembunuhan dua beranak di Ampang yang mana mayat mereka ditemui dikerat-kerat. Seorang ibu yang sedang mengandung dan seorang kanak-kanak dipercayai telah dibunuh dan ditemui di sebuah pangsapuri.

Sesungguhnya kisah seperti ini seolah-olah mengulangi tragedi pembunuhan kejam terhadap seorang jutawan kosmetik dan rakan-rakannya yang berlaku (tak silap penulis) pada bulan Ramadhan tahun lepas. Sememangnya kisah tragis ini menuntut kita semua bermuhasabah terhadap apa yang sedang berlaku di negara ini. Pasukan keselamatan tidak boleh dibiarkan bersendirian mengekang hal-hal jenayah seperti ini. Kita sebagai rakyat marhain juga berperanan dengan memberi sokongan moral kepada anggota-anggota keselamatan dalam mengawal keselamatan negara dan bukannya dimaki,dimusuhi dan dikeji hanya disebabkan menjalankan tugas mereka. Sekurang-kurangnya tahanan yang ditahan dan dibawa ke tempat lain dan diberi sajian buffe jika dibandingkan dengan apa yang diperlakukan oleh polis bantuan di sebuah negeri di utara(diperintah oleh pihak yang sering mengeji polis) yang memijak/menghempap badan, kepala salah seorang peniaga yang membuat bantahan apabila gerai mereka dirobohkan, yang mana tindakan tersebut dilihat lebih kejam dan diluar batas kemanusiaan jika dibandingkan dengan kesalahan mereka.Tindakan tersebut amat jauh beza dengan dasar pemerintahan mereka yang kononnya mengikuti contoh Khalifah Umar Abdul Aziz.

Oleh itu, sumbangan kita yang lebih bererti ialah dengan tidak menambahkan beban mereka dengan sikap bebal tak mengena tempat kita dengan melakukan perkara-perkara yang menyusahkan mereka seperti menyertai perhimpunan-perhimpunan dan menayangkan serta mengeluarkan video-video yang sensasi (tak kiralah pihak di sebelah manapun)  yang mungkin menyebabkan anggota keselamatan hilang fokus untuk menjaga keselamatan negara.

Wallahualam

1 comment:

  1. kes pertama kat perak? scarynya. dah lah cik tikah bljr kat perak. then kenapa manusia skrg mcm x de hati perut. suka hati je nk bunuh org :(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...