Jom Follow.....

Monday, August 22, 2011

Taddabur Al-Quran

Tujuan Al-Quran diturunkan adalah untuk ditaddaburkan ayat-ayatnya dan diambil pengajaran serta dijadikan panduan dalam kehidupan manusia. Sebagaimana dalil firman Allah S.W.T. yang bermaksud:

"(Al-Quran) ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu Wahai Muhammad),-Kitab yang banyak faedah dan manfaatnya, untuk mereka yang memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatNya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar"- As Saad:29

Tadabbur bermaksud berfikir dan merenung serta memahami ayat-ayat Al-Quran untuk mengetahui segala makna dan hikmah mencakupi seluruh perintah dan laranganNya.

Menurut Saidina Ali bin Abi Tholib, "Wahai pembawa Al-Quran(pembaca dan penghafal) atau wahai pembawa ilmu! Beramallah kamu dengan Ilmu, maka sesungguhnya orang yang berilmu itu ialah orang yang beramal dengan apa yang dia tahu."

Kata Hassan Al-Basri, "Tidaklah mentaddabur ayat-ayat itu melainkan dengan mengikutinya".

Manakala Abu Darda pernah berkata kepada seorang bapa yang anaknya menghafal al-Quran, "Semoga Allah mengampunkan anak kamu serta mengasihaninya. Sesungguhnya dia belum menghafal Al-Quran sehinggalah dia memahami dan beramal dengan ayat-ayatnya".

Sumber-Diari Orang-orang Yang Beriman (Ditulis oleh abd muein b. abd rahman)

P/s: Penulis mendapat hadiah Diari ini daripada rakan penulis. Sekadar menyampaikan semula sebahagian daripada maklumat yang ada di laman ini.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...