Jom Follow.....

Saturday, August 20, 2011

Pening Raya: Dahulukan Dulu Sepuluh Malam Terakhir

Tentu ramai dari kita yang sedang pening apabila masuknya sepuluh hari terakhir pada bulan Ramadhan. Masing-masing sedang sibuk dalam membuat persiapan untuk keluarga terutama karenah anak-anak yang seolah dah tak sabar-sabar nak meraikan kedatangan Aidilfitri. Yang si isteri mungkin sibuk tentang kuih raya manakala si ayah pula sibuk menghantar kenderaan untuk diselanggarakan.

Kesemuanya adalah penting. Namun penulis percaya, jika diuruskan secara sistematik kita akan mampu menempuhi situasi ini dengan baik. Apatah lagi dekat dekat raya ini, banyak gedung beli belah memperkenalkan jualan murah. Tapi kita jangan lupa juga jualan murah yang dijanjikan dari Allah S.W.T. yang ada pada bulan Ramadhan ini sahaja. Buat satu amalan sahaja pahalanya berlipat kali ganda. Jika kita berniat bershopping untuk kebaikanpun, penulis percaya akan dapat ganjaran pahala disamping ibadat-ibadat khusus yang lain.

Penulis cadangkan pada waktu siang kita selesaikan keperluan dunia kita, manakala pada malam hari kita dahulukan tumpuan kita untuk mencari keredhaan Ilahi pada sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan. Yang dulu kita dahulukan yang dah mudah, kita permudahkan lagi dan jangan menyusahkan.Semoga kita semua sentiasa dinaungi rahmatNya. Renung-renungkan...

Wallahualam.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...