Jom Follow.....

Saturday, August 6, 2011

Terawikh Pada Zaman Remaja

Tiba-tiba penulis teringat kenangan terawikh sewaktu bulan Ramadhan di zaman remaja semasa berada di kampung penulis di Sungai Bakau. Ketika itu ianya dijalankan sebanyak 20 rakaat dicampurkan 3 rakaat sembahyang witir.Bagi naluri seorang remaja, ianya merupakan cabaran yang amat menarik. Namun begitu imam-imamnya mengetuai dengan pelbagai gaya yang tersendiri. Ada yang terlalu cepat, sederhana dan ada yang perlahan. Tak ketinggalan Tok Bilal yang menceriakan suasana dengan bersemangat melafazkan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. bagi setiap selingan diantara dua rakaat sembahyang berkenaan.Bagi yang tak berkesempatan, mereka akan tamatkan pada rakkat yang kelapan sahaja.

Tazkirah pula dilakukan selepas selesainya sembahyang witir. Yang bagusnya tiada langsung selit menyelit unsur-unsur politik dalam tazkirah berkenaan. Pada asa itu ianya hanya disampaikan oleh Imam masjid berkenaan sahaja (Ustaz Pak Teh Haq- Hj Mohamad Tahir)dan tiada imam "import" untuk menyampaikan tazkirah. Fokus diberikan kepada fadhilat serta menggalakkan para jemaah meningkatkan lagi ibadat pada bulan berkenaan. Selepas selesainya sembahyang dimeriahkan lagi dengan jamuan moreh yang merupakan acara kemuncak bagi sesetengah orang.

Suasana berkenaan amat bermakna bagi penulis. Rasa-rasa ingin kembali semula pada zaman berkenaan. Terasa kedamaian dan persaudaraan Islam yang amat erat pada ketika itu.Namun, rata-rata imam-imam dan tok bilal berkenaan telah kembali menyahut seruan Ilahi. Semoga roh mereka ditempatkan dikalangan mereka-mereka yang dikasihiNya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...