Jom Follow.....

Monday, August 1, 2011

Air Batu Di Bulan Ramadhan

Bila berpuasa ini sudah semestinya kita tidak dapat lari daripada dahaga. Tambahan pula bila kena pada hari-hari atau musim-musim yang panas terik. Namun pada masa sekarang kemudahan rata-rata sudah lengkap seperti bekalan untuk mendapatkan air minuman yang pelbagai warna dan rasa. Cuma perlu sediakan sahaja wang dan pastikan tidak berlaku pembaziran.

Walau bagaimanapaun bagi yang pernah melalui zaman-zaman sebelum peti ais/sejuk yang rata-rata penduduk Malaysia belum mampu memilikinya, kita pernah menghadapi situasi di mana hendak dapatkan ais batupun amat susah. Ini kerana bekalannya amat terhad sedangkan permintaannya di bulan Ramadhan amat tinggi.Kalau lambat beli, alamatnya terpaksalah berbuka dengan air suam atau air panas  jawabya. Bagi aku yang masih kanak-kanak pada ketka itu, sering menjalankan tugas membeli ais batu ini. Ini kerana aku tidak sangup berkuka dengan air panas. Maklumlah kanak-kanak kan. Aku dengan seberapa daya upaya akan ke kedai awal-awal pada waktu petang untuk memastikan misi berkenaan berjaya.

Yang menariknya ais batu dijual secara batu bata yang panjang, kemudian dijual pada harga 20 sen bagi setiap yang sebesar bata ag telah dipoting. Menariknya, penjual hanya menyimpannya dengan menggunakan serbuk papan atau dibaluti dengan guni padi. Bongkah yang besar itu kemudian dipotong dengan menggunakan gergaji. Walaupun serba kekurangan, bagiku ianya tetap merupakan salah satu kenangan yang terindah dalam hidupku. Aku amat menghargai bila dapat membeli sebongkah ais dan dikenakan dengan cendol atau sirap sarbat.

Cendolpun kena buat sendiri dan tiada dijual dipasar seperti sekarang.Walaupun bentuk cendol yang dibuat sendiri tak secantik seperti yang sedia ada dipasaran pada masa kini, namun aku amat gembira menikmatinya.Nikmatnya susah untuk digambarkan, kerana amat susah hendak diperolehi.Sesunguhnya apa yang kita ada sekarang ini sepatutnya membuatkan kita bersyukur atas nikmat yang Allah S.W.T kurniakan. Semuanya sudah serba serbi mudah dan apa yang penting bagi kita sekarang unuk lebih boleh fokus meningkatkan ketakwaan kita terhadapNya dan elakkan persengketaan sesama saudara Islam.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...