Jom Follow.....

Saturday, July 30, 2011

Ku Mengharapkan Ramadhan Kali Ini Penuh Makna

Entah kenapa pada setiap tahu hati penulis amat teruja apabila datangnya Ramadhan jika berbanding datangnya Hari Raya. Mungkin agaknya umur yang semakin meningkat. Jika pada zaman kanak-kanak, hari raya yang paling amat ditunggu. Di zaman penulis semasa kanak-kanak dahulu mana ada pasar Ramadhan. Semuanya terpaksa dibuat sendiri, termasuklah kuih muih dan hidangan ketika bersahur. Penulis tabik "spring" dengan ketabahan ibu penulis yang terpaksa melayan karenah arwah suami dan anak-anaknya dalam bab soal makan. Itu sebabnya ibu-ibu kita dahulu amat cekap dalam menyediakan pelbagai kuih muih dan hidangan.

Yang menjadi salah satu cabaran juga  pada zaman penulis kanak-kanak dahulu ialah, dapurpun pada ketika itu masih menggunakan kayu api. Santan pula, untuk disediakan terpaksa mengikut proses tertentu iaitu dimulakan dengan mencari dan mengopek kelapa, dikukur(orang utara kata quqok la..) dan diperah. Penulis adalah salah seorang yang mengambil tugas berkenaan. Bayangkan ibu pula terpaksa nyalakan api di dapur pada pukul empat pagi. Kami yang kanak-kanak inipun tak susah nak dikejutkan, kerana dah terganggu dek asap dapur yang menusuk hidung ketika masih tidur.

Sekarang zaman makin berubah.Semuanya dah ringkas.Dalam bab semua perkara kebanyakannya dah ringkas. Antaranya cara berpakaianpun dah makin ringkas,bahkan dalam bab terawihpun tak terkecuali dah ringkas iaitu dah jadi lapan rakaat daripada dua puluh rakaat. Tak silap penulis di Selangor sejak dua menjak ini, kebanyakan/semua masjid dan surau dah jadikan rakaat solat sunat terawih sebanyak hanya lapan rakaat sahaja berbanding dua puluh rakaat yang diamalkan oleh rejim pemerintah sebelum ini sebagai mengamalkan dasar konsep negeri berkebajikan. Apa yang lebih diutamakan sekarang ialah tazkirah yang perlu disampaikan. Bahkan pada tahun lepas, timbul isu panas bab tazkirah yang diberikan oleh ahli politik wanita.

Namun penulis menyeru agar dasar ini dikaji semula.Kanapa tak berikan pilihan sahaja kepada masjid-masjid untuk tentukan.Berilah peluang agar amalan ibadat diberi keutamaan di bulan mulia ini. Tazkirah dan ceramah politik dah selalu dengar dah. Lagipun tazkirah ini sebenarnya patut disampaikan kepada orang-orang yang masih belum sampai-sampai ke surau pada bulan Ramadhan, dimana tazkirah/seruan ini adalah untuk mengajak mereka-mereka yang masih diluar sana  bersama-sama mengimarahkan masjid dan surau-surau.

Penulis mengharapkan agar hal berkenaan menjadi kenyataan. Maka barulah rasanya Ramadhan pada kali ini bertambah penuh makna.

Wallahualam

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...