Jom Follow.....

Saturday, July 16, 2011

Malam Nisfu Syaaban

Di malam Nisfu Syaaban ini, marilah kita bermuhasabah diri. Bagi umat Islam, setelah bermacam-macam peristiwa yang berlaku di tanah air baru-baru ini, marilah kita renung-renungkan sama ada apa yang kita lakukan selaras dengan cara hidup dan ajaran Islam.

Masing-masing ada hak hendak dituntut dan mempunyai hak bersuara. Namun begitu, marilah kita berfikir, adakah cara kita lakukan ini tidak menidakkan hak orang yang lain. Hak orang lain untuk bergerak, mencari rezeki dan bergerak secara aman. Apakah hati kita puas apabila kita berjaya memalukan umat kita sendiri di persada dunia, yang rata-rata memusuhi umat Islam? Adakah kita merasa puas apabila negara yang memusuhi dan membunuh umat Islam di Iraq, Palestine, Libya dan sebagainya, memberikan komen negatif kepada pentadbiran umat Islam di negara ini? Secara peribadi, tak perlulah kita bermegah dengan negara-negara ini. Merekalah sebenarnya yang paling kejam dalam sejarah umat manusia.

Pada malam ini,marilah kita membersih hati kita dari unsur-unsur iri hati, tamak haloba dan sebagainya.Itu yang lebih utama. Apabila hati-hati kita bersih, nescaya segala tindakan yang kita bakal lakukan dibuat secara berhikmah dan bijak. Tak kiralah sama ada kita di pihak mana sekalipun.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...