Jom Follow.....

Tuesday, July 12, 2011

Nyatakanlah Kebenaran Walaupun Pahit Untuk Ditelan

Paparan video di Buletin Utama sebentar tadi menyebabkan aku termenung sejenak. Ianya merujk kepada kenyataan dua presiden parti yang berpakatan di pihak pembangkang. Seorang mendakwa bahawa presiden sebuah parti telah mendapat layanan yang amat buruk oleh pihak polis semasa perhimpunan bersih.

Namun begitu pihak yang empunya diri telah mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi atas bantuanNya maka beliau telah mendapat layanan yang baik dari pihak polis ketika berucap didepan penyokong beliau semasa selamat sampai ke negerinya. Aku juga berasa syukur ke hadrat Ilahi atas pengakuan ikhlas pemimpin ini. Sekurang-kurangnya masih ada dikalangan pemimpin-pemimpin pembangkang berlapang dada menyatakan kebenaran walaupun pahit untuk ditelan oleh rakan seangkatan dan para pengikut mereka .

Ini amat berlainan dengan seorang pemimpin utama seangkatan mereka. Ceritanya dalam paparan video berkenaan, dari segi pemerhatianku penuh dengan permusuhan dan kebencian.Mereka seolah-olah amat gembira jika pihak keselamatan melakukan kesilapan manakala berasa kecewa jika pihak polis bertindak secara baik. Ini secara tidak langsung menjejaskan matlamat politik mereka.Namun aku berharap agar janganlah pula ada dikalangan mereka yang akan mendakwa bahawa video berkenaan telah diubahsuai dan sebagainya.

Aku berdoa agar kita semua diberikan hidayah untuk bersatu padu dan dijauhkan daripada permusuhan sesama insan terutamanya sesama umat Nabi Muhammad s.a.w. di Malaysia. Disudut hati ini aku manasihati diri aku agar ditetapkan di hati dan sanubariku bahawa "nyatakanlah kebenaran walaupun pahit untuk ku telan". Tak kira pihak manapun maka "matlamat tidak menghalalkan cara", seperti yang pernah dipesan oleh guru-guruku semasa di alam kampus. Insyallah, aku tetap aku...


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...