Jom Follow.....

Tuesday, July 5, 2011

Permainan Bolasepak Di Dalam Sawah

Kemaraan pasukan Harimau Malaya ke peringkat berikutnya(ke 2) untuk saringan  kelayakan Piala Dunia 2014 telah mengingatkan aku kembali kenangan ketika bermain bolasepak sewaktu zaman kanak-kanak.Seingat aku di waktu kecil dahulu ,di antara 20 hingga 39tahun yang lampau, bolasepak sudah menjadi salah satu permainan yang amat popular di kampung-kampung. Namun begitu, kemudahan padang yang amat terhad ketika itu membataskan permainan berkenaan dan permainan tersebut hanya akan meriah pada musim menuai padi.

Ini kerana sawah padi yang telah dituai akan kering dan membolehkan padang bola dibentuk di sawah-sawah. Yang istimewanya , tiang gol hanya dibuat daripada sama ada dari pelepah kelapa, pelepah nipah atau daripada batang buloh.

Suasana sekitar sawah amat meriah bila tiap kali permainan bola bermula. Permainan tidak mengira bilangan pemain, bahkan selagi boleh disumbat seberapa banyak pemain, permainan akan diteruskan asalkan bilangannya sama bagi setiap belah pasukan. Tiada masa ditetapkan dan permainan akan diteruskan sehingga sebelum senja menjelang. Walaupun serba kekurangan ketika itu, namun kegembiraan yang dikecapi tidak dapat digambarkan

@MyBancik

1 comment:

  1. Salam Mybancik....
    kita punyai kisah hidup masa kecik yg lebih kurg sama......
    sawah...bendang......
    tp itu yg menjadikan apa yg kita jadi hari nih kan...??

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...