Jom Follow.....

Sunday, August 7, 2011

Apabila Dr Hassan Ali Dan Nik Abduh Bersuara

Mingguan Malaysia pada hari ini memetik bahawa Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr. Hasan Mohd. Ali, yang tidak disenangi oleh anggota Exco yang lain atas ketegasannya mengenai soal Islam, menegaskan beliau sanggup dipecat demi kepentingan akidah ummah.Beliau dipetik berkata : "Saya sanggup melakukan apa sahaja termasuk menerima kenyataan jika saya diminta melepaskan jawatan sebagai Exco Kerajaan Negeri dan apa-apa jawatan sekali pun demi memperjuangkan apa yang saya yakin dapat membantu umat Islam, khususnya di negeri Selangor."

Sementara itu Nik Abduh Nik Abdul Aziz membidas para pemimpin Melayu yang sepatutnya bersatu dalam isu akidah, bukannya melatah sehingga menyalahkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dalam isu pemeriksaan ke atas sebuah rumah ibadat bukan Islam di Damansara Utama, jika benar tindakan itu dibuat demi menyelamatkan akidah orang Islam.Beliau yang merupakanTimbalan Ketua Dewan Pemuda Pas, berkata, contoh yang ditunjukkan segelintir pemimpin Melayu dalam isu tersebut adalah tidak betul kerana tegasnya, selaku Muslim adalah wajib memelihara dan mempertahan akidah umat Islam yang lain.

Menurutnya, walau apa sekalipun pendirian politik setiap pemimpin berkenaan, mereka perlu meletakkan kepentingan Islam melebihi segalanya dalam isu berkenaan, kerana tindakan JAIS itu berhubung kait dengan dakwaan berlakunya penyebaran agama Kristian kepada orang Islam."Kalau benar dakwaan itu (penyebaran agama lain) wujud, kita (Pemuda Pas) memandang berat perkara ini kerana selain menyalahi Perlembagaan Persekutuan, ia membabitkan soal akidah. Jadi wajib ke atas semua Muslim termasuk JAIS untuk menyelamatkan akidah umat Islam.

"Kita kena letak agama di depan. Islam kena melebihi segala kepentingan lain dan adalah tidak betul kalau pemimpin (Islam) tertentu terlalu cepat melatah dalam perkara ini. Sepatutnya kita bersatu dalam soal agama," katanya ketika dihubungi menerusi Mingguan Malaysia, di sini hari ini.

Sumber: Mingguan Malaysia 7 Ogos 2011

2 comments:

  1. dah lama tak baca surat khabor..langsung tak tahu perkembangan ...

    ReplyDelete
  2. klik klik2..... thx u.. saja saja tinggal comment.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...