Jom Follow.....

Wednesday, August 10, 2011

Membakar Kuih Bahulu Dengan Sabut Kelapa

Alhamdulillah kita sudah sampai ke hari yang ke sebelas dalam berpuasa. Kalau dahulu, semasa kanak-kanak, pada hari ke sebelas ini, bertalu-talu penulis akan bertanya kepada emak tentang penyediaan kuaih raya terutama sekali kuih bahulu. Yang menjadi cabaran utama ialah hendak memukul telur ayam atau itik dengan spring yang mana telur pula dipukul di dalam pasu. Namun, untuk memastikan tidak kepenatan sangat, emak penulis akan mulakan proses penyediaannya seawal selepas bersahur lagi.

Tetapi cabaran yang paling hebat, bukannya memukul telur dan membakarnya, walaupun mata penulis pedih mengharungi asap sabut berkenaan. Cabaran yang paling hebat ialah aroma kuih berkenaan apabila pertama kali diketuk keluar dari acuan buah cermai atau ikan emas. Ketika itu iman penulis ketika berpuasa agak bergoyang seketika.

Ini adalah satu kenangan yang indah ketika berpuasa ketika dahulu. Namun zaman sekarang dah moden dan sabutpun tak dapat diperolehi di bandar. Semuanya pakai ketuhar aje. Yang lebih canggih ialah dengan menggunakan jari telunjuk aje, terus dapat. Namun syaratnya ialah cuma perlu ada wang sahaja.

2 comments:

  1. zaman dulu dengan sekarang dah tak sama......
    saya pernah sekali je buat kuih baulu..tolong kakak..nampak seronok masa pukul telur..tapi lama2 lenguh tangan.....terus lari pergi tido...hehehe

    ReplyDelete
  2. best.kenangan mas kecik dulu.. mak suruh pukul telur dalam pasu.. sampai lenguh semua anggota bdn.. pastu merah mata menahan asap dari sabut kelapa... indahnya waktu tu :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...