Jom Follow.....

Friday, August 12, 2011

Rusuhan Di London- Suatu Pengajaran Berguna

Satu demi satu berita tentang peristiwa yang agak panas dan menyentuh jiwa berlaku pada Ramadhan pada kali ini. Ianya termasuk peristiwa bencana alam, pembunuhan kejam, politik yang tidak berkesudahan dan sebagainya. Ianya seolah memberikan petunjuk kepada golongan yang beriman dan beramal soleh.Tidak ketinggalan peristiwa yang melibatkan juga rakyat Malaysia iaitu peristiwa rusuhan di London yang berlaku beberapa hari yang lepas. Siapa yang menyangka musibah yang sebegitu rupa mampu berlaku di kota berkenaan?

Sedikit sebanyak ianya seolah-olah menunjukkan kebenaran kenapa pihak berkuasa di Malaysia perlu membendung sebarang bentuk perhimpunan sama ada halal ataupun haram. Matlamatnya ialah untuk mengelakkan sebarang segala bentuk kemalangan yang membuka ruang kepada pihak penganjur bertindak membaling batu sembunyi tangan. Lebih memburukkan jika penganjur akan menyalahkan pihak berkuasa dan pemerintah atas kelemahan yang datang dari mereka sendiri dan memberikan kredit dalam menjayakan cita-cita politik mereka yang berteras kepada matlamat menghalalkan cara.

Kesan yang buruk yang boleh kita jadikan pengajaran sehingga kini ialah perang saudara yang masih berpanjangan dan tidak berkesudahan di beberapa buah negara yang berpunca daripada perhimpunan-perhimpunan sebegitu rupa. Apakah kita tidak mahu berfikir dan bersyukur?

Sesunggunhnya benar bahawa Ramadhan adalah bulan Rahmat kepada manusia.

1 comment:

  1. malaysia yg suka wat rusuhan tu nak jd cam ni kot. huuuu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...