Jom Follow.....

Monday, August 8, 2011

Kita Kekenyangan Mereka Kelaparan

Bencana kemarau berterusan selama tiga tahun di Afrika Timur dilaporkan bertambah buruk setiap hari, memaksa penduduk-penduduk di Somalia dan Kawasan Kenya dan Ethiopia lari dari rumah mereka dalam usaha mencari makanan, air dan perlindungan.Memburukkan lagi keadaan, bantuan antarabangsa yang amat terhad serta disekat sepenuhnya oleh Al-Shabaab, sebuah kumpulan pemberontak yang dikaitkan dengan Al-Qaeda yang berjuang bagi menjatuhkan kerajaan peralihan Persekutuan Somalia.

Beribu-ribu dilaporkan telah mati dan berjuta-juta lagi sedang menderita dalam krisis kemanusiaan yang paling teruk di dunia, menurut sumber daripada VoA. Laporan dari dalam Somalia menunjukkan bahawa kira-kira 2,000 pelarian tiba di Kenya dan Ethiopia setiap hari, manakala yang lain terpaksa melarikan diri untuk kemudahan perlindungan di Somalia sendiri, iaitu berhampiran ibu negara di Mogadishu.

Komen Penulis:

Sesungguhnya kita di Malaysia perlu amat-amat beryukur atas nikmat yang kita perolehi setiap hari. Di waktu rata-rata kita kekenyangan ketika berbuka puasa, masih ada ramai insan lain yang kelaparan di atas muka bumi ini disebabkan perebutan kuasa politik di antara pihak yang gilakan kuasa. Sesungguhnya ianya perlu dijadikan pengajaran oleh kita semua.

2 comments:

  1. CLICK2.............................

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah berada di bumi malaysia.. kesian pada mereka

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...