Jom Follow.....

Saturday, August 13, 2011

Barangan Pasar Semakin Mahal

Pada minggu lepas penulis ke pasang borong pada hari minggu untuk mendapatkan barangan keperluan dapur. Selalunya stok dibeli untuk sepanjang minggu. Namun begitu, rata-rata ikan-ikan yang dijual mencatatkan kenaikan harga di antara 20 peratus hingga 50 peratus jika dibandingkan sebelum Ramadhan.

Mungkin inilah agaknya masa keemasan bagi peniaga menaikkan harga barangan berkenaan, maklumlah bulan puasa katakan. Namun seorang peniaga sambil mempromosikan ikan-ikannya seolah membuat provokasi bahawa harga akan naik lagi kalau tak beli hari berkenaan.

Tak apa, esok penulis akan ke sana lagi dan nak lihat apa akan jadi dengan harga ikan-ikan berkenaan. namun penulis menukar strategi dengan mengurangkan bilangan berat pembelian jika dibandingkan dengan waktu biasa. Namun begitu, penulis tak dapat bayangkan harga-harga berkenaan apabila menjelangnya Hari Raya dan raya sebulan selepas itu. Diharapkan pihak berkenaan dapatlah memantau harga-harga barangan menjelang musim perayaan akan datang, takut ada yang mengambil untung yang terlalu berlebihan.

2 comments:

  1. jangankan harga barang..harga parking pun naik mendadak...iskkk

    ReplyDelete
  2. betul.... semuanya naik mendadak..kalau di kaji balik setiap tahun mcm tu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...