Jom Follow.....

Friday, June 10, 2011

Manusia Semakin Kejam

Akhir-akhir ini banyak berita-berita tang dilaporkan yang boleh menyentap perasaan kita. Berita uang melibatkan kes jenayah seperti simbah asid, pembuangan bayi dari atas rumah pangsa atau pengsapuri, ragut dan sebagainya. Apa yang terbaru ialah kes rompakan yang melibatkan kesanggupan perompak membakar rumah yang dirompak dengan tujuan menghapuskan bukti.  Ini seperti yang telah dilaporkan di Harian Metro di http://www.hmetro.com.my/articles/4beranaknyarisrentung/Article dan di akhbar-akhbar serta media masa yang lain.

Situasi berkenaan membayangkan bahawa manusia kini semakin kejam. Tiada langsung perasaan simpati di dalam hati sanubari mereka.Jenayah yang mereka lakukan dibuat  tanpa rasa belas kasihan. Sudah sampai masanya juga jika hukuman yang dijatuhkan kepada penjenayah seperti ini juga perlu dibuat tanpa belas kasihan sebagai balasannya. Sudahlah harta benda dirompak serta dirampas, malahan tempat berteduh mangsa juga dimusnahkan dengan dibakar. Alangkah busuknya hati golongan-golongan seperti ini.

Namun, yang menjadi pertanyaan ialah siapakah yang empunya engkaranya dalam kes jenayah ini. Adakah dilakukan oleh rakyat kita sendiri atau para pendatang tanpa izin atau dari negara lain? Sudah sampainya masanya profil DNA diambil bagi setiap pekerja asing yang dibawa atau masuk ke negara ini agar penyiasatan dapat dilakukan dengan lebih rapi lagi jika berlakunya kes-kes yang melibatkan mereka. Jika tiada usaha ke arah itu digerakkan ,percayalah, kualiti keamanan dan kehidupan di negara ini akan terus merosot dan terus merosot.

@MyBancik

1 comment:

  1. jenayah semakin meluas..
    semalam kreta saya baru dipecah..
    tak ada apa2 pun yg hilang.
    peliknya apa lah org tu nak ya...
    sakit sakit...
    drop by klik klik nffng..
    sama2 tabung dgn nffng...
    daa~ salam perkenalan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...