Jom Follow.....

Monday, June 27, 2011

Impian Anak Jalanan

Setiap insan mempunyai impian untuk hidup dengan lebih selesa. Oleh sebab itu daripada kecil mereka pasti mengimpikan suatu kehidupan yang lebih baik dari apa yang dikecapi.Akhir-akhir ini begitu banyak polemik yang timbul dari segi menuntuk hak dan mempertikaikan hak yang lain

Ini termasuklah dari segi pemberian biasiswa. Walaupun golongan sebangsa mereka tersenarai antara individu yang terkaya di negara, namun agak jarang mereka yang telah menjadi "tycon"  menghulurkan bantuan biasiswa kepada bangsa mereka sendiri. Maka dengan itu kerajaanlah yang menjadi mangsa untuk mendapatkan bantuan berkenaan.

Oleh kerana keengganan mereka yang dah kaya untuk menunaikan tanggungjawab sosial, maka eloklah dikaji semula peluang perniagaan dan lesen yang diberikan kepada individu-individu yang tertentu.Tak guna kerajaan berbudi kepada si tangkai jering. Mereka tidak menyumbang apa-apa kepada negara melainkan begitu opportunistik terhadap peluang perniagaan dan peluang untuk menjadikan mereka lebih kaya lagi.

Biarlah peluang perniagaan diberikan kepada syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) memandangkan GLC selalunya perlu akur terhadap dasar kerajaan dalam menunaikan tanggungjawab sosial. Maka kerajaan boleh terus memberikan tumpuan kepada golongan susah ataupun yang layak untuk mendapat platform bersaing yang sama rata dengan golongan yang sudah mampu. Semua golongan termasuk anak jalanan inginkan masa depan yang cemerlang. Semoga kita semua diberi pedoman.



@MyBancik

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...