Jom Follow.....

Thursday, June 2, 2011

Jalan Raya Kita Semakin Teruk

Sejak akhir-akhir ini seringkali aku terjerat dengan lubang-lubang yang tiba-tiba muncul di jalan raya. Ianya bukan hanya berlaku di jalan-jalan biasa, namun terjadi juga di lebuh raya. Di taman perumahan ..jangan cakaplah. Itu belum termasuk dengan bonggolan yang dibuat di mana saiznya mengikut suka hati pihak yang membuatnya tanpa diletakkan tanda amaran.

Sesungguhnya keadaan ini bakal mengancam keselamatan pengguna jalan raya. Aku sebenarnya berpendapat antara faktor kemalangan yang tinggi di negara ini adalah disebabkan oleh kelemahan dari sudut penyelenggaraan kemudahan jalan raya di negara ini. Lubang-lubang atau jalan raya yang tidak diselenggara dengan baik bakal mengundang malapetaka kepada pengguna jalan raya.

Selain itu, keadaan seperti ini amat menyusahkan. Pengguna terpaksa mengeluarkan perbelanjaan untuk membaiki kenderaan yang rosak disebabkan kualiti jalan raya yang teruk. Sedangkan wang berkenaan sepatutnya boleh digunakan untuk hal yang lebih penting.

Sudah sampai masanya aspek penyelanggaraan jalan raya diberi keutamaan oleh pihak yang berkenaan. Jangan disalahkan sikap pengguna sahaja tetapi kelemahan dari segi pentadbiran dan penyelenggaraan oleh pihak berkuasa masih lagi dipandang ringan. Namun begitu janganlah pula berlaku bilamana disebabkan hanya beberapa lubang, berkilometer pula jalan diturap secara keseluruhan. Cukuplah sekadar menampung lubang yang berkenaan dengan baik.

@MyBancik

3 comments:

  1. hendak buat mcm mana....tunggu PRK la baru dpt semua ni..hihihihi

    Edible

    ReplyDelete
  2. The roads are not only horrible but the traffic jam can kill you on traveling time, best of luck to Malaysia.

    ReplyDelete
  3. Rizfara/Nava; terima kasih atas komen anda.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...