Jom Follow.....

Sunday, June 26, 2011

Aku Dan Sawah

Bila terbaca salah satu blog rakan follower yang berkisahkan bendang di Kedah, aku teringatkan kembali masa kehidupan lampau. Aku memang berasal dari keluarga petani yang menjadikan bendang dan sawah sebagai mata pencarian. Dari kecil lagi aku bergelumang dengan bendang. Nak tak nak semasa kanak-kanak, apabila dah berumur 10 tahun mula ke bendang membantu ibu bapa kesawah. Paling tidakpun, tukang menyibuk atau manggagau ikan.

Aku pernah menangis apabila padi yang sedang ranum dan hanya tunggu dituai tumbang dan terendam di dalam air.Penuaian terpaksa dibuat secara manual kerana pada masa itu mesin tidak boleh masuk. Di daerah kerian, pada masa itu saliran tidak begitu baik dan ianya menyebabkan seringkali padi terendam di dalam air. Dalam umur hanya belasan tahun, aku terpaksa menyertai  orang kampung memikul/menanggung guni padi basah sejauh 1 kilometer ke jalan utama. Sedangkan rakan-rakan sebaya di bandar mungkin sibuk mentelaah pelajaran dan menghadiri kelas tambahan.

Lebih amat memilukan , hasil yang dipungut kadangkala tidak dapat menampung perbelanjaan sewaan tanah. Mujur kerajaan ada memberi subsidi. Sedikit sebanyak dapat menyelamatkan keadaan.Dengan itu aku tetap bersyukur lahir di bumi yang bernama Malaysia.

Namun dengan segala kepayahan itu menguatkan aku untuk berubah. Berubah dan berusaha memperbaiki taraf hidup. Dan dengan itu aku tak ingin kembali ke sawah walaupun keadaan penyediaan sawah kini amat jauh mudah dan berbeza.

Aku tak ingin kembali....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...