Jom Follow.....

Friday, June 3, 2011

Mana Ada Istilah "Bir Halal"

Baru-baru ini timbul isu tentang bir atau arak yang dikatakan halal. Saya hanya mampu menggelangkan kepala dan timbul rasa kekesalan di dalam hati bila terbaca isu berkenaan di akhbar-akhbar. Nampak gayanya masyarakat kita semakin teruk. Yang haram sudah mula mahu dihalalkan. Sudah jelas bagi seseorang muslim bahawa, arak itu adalah haram seperti mana yang telah diterangkan di dalam Al-Quran.Cukuplah jika ada dikalangan kita yang susah nak menghentikan ketagihannya, tetapi janganlah dihalalkan statusnya pula. Sebagai contoh, samalah juga hukum bahawa mengumpat itu berdosa dan memang susah nak kita tinggalkannya, tetapi janganlah pula kita hendak menghalalkannya dek kerana kelemahan kita untuk meninggalkannya.

Bagi masyarakat bukan Islam jika mereka hendak meminumnya, terpulanglah kepada mereka kerana negara mengamalkan kebebasan beragama. Tetapi mereka tidak sewajarnya membuat kenyataan bahawa ada Bir halal.Tetapi amat lebih dikesali jika kenyataan bahawa ada Bir halal dibuat oleh golongan Islam itu sendiri.

Kepada saudara seagama, marilah kita bersama-sama bermuhasabah diri agar kita sentiasa mendapat rahmatNya di dunia dan di akhirat. Sesungguhnya yang baik itu datang dariNya dan yang lemah itu adalah dari saya sendiri.

@MyBancik

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...