Jom Follow.....

Tuesday, June 21, 2011

Persepsi Baru Dunia Blog

Persepsi aku terhadap dunia blog semakin berubah. Sebenarnya aku sudah mula berblog sejak sekitar tahun 2008 lagi. Namun ianya hanya menjurus kepada pengumpulan artikel yang aku baca dari akhbar-akhbar online dan dari sumber sumber lain. Pada masa itu, aku berfikiran bahawa dunia blog penuh dengan kandungan politik-politik kotor. Rata-rata blog di Malaysia pada awalnya amat dikenali sebagai medan politik yang tidak berkesudahan dan juga ada yang menyajikan dengan kandungan yang menjamu mata.

Namun, sejak akhir-akhir ini semakin banyak blog yang memaparkan kandungan yang menghiburkan dan ianya dipersembahkan dengan pelbagai gaya, intonasi yang berbeza. Masing-masing berlumba dengan menggunakan kreativiti masing-masing. Kandungan blog-blog yang dipaparkan semakin mengalami evolusi yang pantas. Ada yang memaparkan cara-cara berblog, meningkatkan trafik, mendapatkan pendapatan dan sebagainya.

Setelah menggunakan facebook sebelum ini, aku berpendapat bahawa kaedah blog lebih sesuai untuk menyimpan segala khazanah idea yang pernah diperah untuk dipaparkan diblog masing-masing. Bagiku facebook hanya sesuai untuk mencari rakan-rakan lama yang telah terpisah. Agak membosankan kadangkala di facebook, perkara yang amat remehpun hendah dipaparkan seperti nak pergi makan, letih, keluh sana-sini, bahkan kalau boleh nak kentutpun nak diberitahu di facebook. Walau bagaimanapun, ini hanya pendapat aku dan mungkin berbeza di fikiran orang yang lain.

Evolusi pengendalian blog di Malaysia bakal melonjakkan Malaysia sebagai negara berpengetahuan, di mana pengetahuan, pengalaman dan kemahiran dapat dikongsi bersama di alam maya tanpa batasan dan sekatan. Pengetahuan yang dipaparkan, yang telah dikongsi bakal melahirkan satu cetusan idea dan inovasi baru selaras dengan perkembangan masa.Oleh itu, mana-mana pihak tidak perlu bimbang dengan evolusi yang sedang berkembang pantas ini.


@MyBancik

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...