Jom Follow.....

Thursday, June 23, 2011

Insentif Poligami & Kelab Taat Suami

Kedua-dua topik berkenaan telah menggamatkan suasana di negara ini baru-baru ini. Bermula dengan penubuhan Kelab Taat Suami, kini sebuah negeri telah mengutarakan cadangan pemberian insentif kepada para lelaki yang mengishtiharkan kepoligamiannya. Mungkin niat terhadap cadangan ini adalah baik, namun dari segi praktikalnya masih boleh dipertikaikan.

Kalau dari segi ikut keperluan, masih banyak lagi yang perlu diberi keutamaan terhadap belanjawan yang diperlukan untuk tujuan tersebut. Antaranya bantuan kepada anak-anak yatim, kemudahan jalan raya, bekalan air, orang kurang upaya dan sebagainya. Adakah keperluan berkenaan telah dipenuhi.

Tambahan lagi, rata-rata yang berpoligami ini adalah dikalangan orang-orang yang telah berada. Apakah adil jika insentif kewangan diberikan kepada golongan ini? Namun pemberian insentif yang bukan berbentuk kewangan mungkin boleh dipertimbangkan seperti penganugerahan sijil penghargaan daripada Menteri Besar dan sebagainya.

Bagi Kelab Isteri Taat Suami pula , aku amat menyokong jika niat penubuhannnya untuk mendapat keredhaan Ilahi. Memang amat dituntut agar para isteri taat kepada suami, tetapi tidak semestinya taat agar suami boleh berpoligami sesuka hati. Aku amat setuju agar suami disajikan layanan kelas pertama, tetapi janganlah menggunakan istilah pelacur kelas pertama. Lagipun ,akupun sendiripun tak tahu macam mana layanan pelacur kelas pertama. Mungkin ini hanya kiasan dan diharapkan agar para wanita tidak mudah melatah dengan kenyataan pihak berkenaan.

Peringatan ketaatan kepada suami adalah penting, agar keharmonian rumahtangga dapat dikekal dan dipertingkatkan. Dalam suasana mengejar kebendaan dan kerjaya yang semakin kompetitif ,rata-rata masyarakat mula mengabaikan tanggungjawab masing-masing, baik suami ataupun isteri. Apa yang penting perlu ada keikhlasan dan saling hormat menghormati antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...