Jom Follow.....

Saturday, June 25, 2011

Kerajaan Perlu Tegas Terhadap Pihak Yang Sering Timbulkan Isu Sensitif

Topik di atas nampak agak keras. Tetapi bagiku ianya amat penting bagi mempertahankan keamanan dan kedamaian negara.Negara akhir-akhir ini acapkali disajikan dengan berita-berita yang meresahkan rakyat. Ianya dibuat oleh pihak-pihak yang mungkin tidak bersyukur dengan apa yang mereka nikmati.

Terbaru ialah desakan segelintir pihak yang mahukan status agama kanak-kanak dihapuskan di sijil pendaftaran kelahiran. Bagiku ini adalah suatu penghinaan yang amat melampau dan tidak sensitif terhadap umat Islam. Bayangkan jika anak-anak kita hanya boleh dikhatankan pada umur 18 tahun. Apa jadi dengan konsep akikah, merotan anak jika tidak mahu bersembahyang setelah berumur 10 tahun dan sebagainya.

Sebagaimana yang dipetik di Utusan Malaysia 25 Jun 2011 Tun Dr Mahathir berkata "Umat Islam perlu bertegas mempertahankan peraturan Jabatan Pendaftaran Negara(JPN) yang memberikan ruang kepada mereka untuk menetapkan status agama anak dalam dokumen kelahiran iaitu sebagai  penganut Islam". Tambah beliau, langkah itu bertujuan memastikan umat Islam tidak terpengaruh dengan sebarang pihak trend pihak tertentu yang mahukan anak yang baru dilahirkan tidak ditentukan status agama, sebaliknya membiarkan ia menjadi pilihan sendiri apabila dewasa.

Dengan tegas beliau berkata "Itu adalah adat kita.Mereka tidak boleh mempersoalkannya. Anak kita mesti beragama Islam. Beliau mengulas kenyataan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Pinang yang bukan Islam yang disiarkan dalam sbuah portal berita kelmarin yang meletakkan kesalahan kepada sistem JPN kerana telah menentukan anaknya sebagai Budha sedangkan beliau meletakkan status anaknya sebagai " belum ada agama". Tambah ADUN itu lagi "Ini adalah semangat 1Malaysia dan harus digalakkan. Generasi akan datang kita seharusnya mempunyai kebebasan untuk menentukan bangsadan agama mereka sendiri".

Namun aku hairan, pihak yang sering berdemonstrasi membantah konsert artis-artis sebelum ini tidak pula berdemo membantah cadangan ini. Kenapa mereka ini pula nak sokong perhimpunan haram yang diketuai oleh individu yang pernah mengutarakan cadangan yang sama.

Bagiku benarlah sabda Rasulullah S.A.W bahawa umat akhir zaman seumpama buih-buih dilautan dan bak kata salah seorang pemimpin parti politik, semangat bagai "Umpama Buih Pepsi Cola".

Kerajaan pula, jangan laa lembik sangat....

@MyBancik

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...