Jom Follow.....

Sunday, June 5, 2011

Aku Menang Hadiah Wang Tunai 480,000 Pounds Sterling

Menerusi email, aku menerima mesej seperti berikut"Tahniah, email ID anda telah berjaya memenangi Pounds 480,000 yang ditaja oleh salah satu syarikat Email terkemuka sempena mempromosikan sukan olympic 2012. Sepintas lalu, memang teruja dibuatnya.Maklumlah, jumlah dalam pounds jika didarab dengan nilai ringgit Malaysia, bayangkanlah berapa yang bakal aku perolehi. Namun setelah melengkapkan segala butiran yang dikehendaki, aku diminta ke London untuk urusan menuntut hadiah berkenaan setelah beberapa kali berkomunikasi melalui kata laluan tertentu melalui email untuk mengelakkan penipuan.

Namun, aku terpaksa memberitahu kepada pihak berkenaan bahawa aku tidak dapat ke sana atas kekangan masa. Pihak disana sebaliknya memberi alternatif agar aku berhubung dengan peguam yang mereka lantik untuk menuntut hadiah berkenaan bagi pihak aku. Setelah berhubung melalui email, peguam berkenaan meminta agar aku mengisi butiran yang dikehendaki dan meminta sejumlah bayaran pendahuluan bayaran guaman dan perbelanjaan urusan berkenaan.

Namun, daripada awal lagi aku merasa tidak yakin dengan urusan ini dan aku telah menyemak nama peguam berkenaan, agensi dan alamat mereka di direktori peguam London yang sememangnya terdapat di laman web. Setelah menyemak sahlah didapati, tiada nama peguam dan agency yang berdaftaf di dalam direktori. Alamatnya pula adalah merupakan pejabat yang status semasanya tiada berpenghuni seperti tertera di dalam direktori alamat di sana. Dengan itu, aku menghentikan terus hubungan dengan pihak di sana untuk mengelakkan diri dari terus diperdaya.

Aku kemudian juga membuat carian berkenaan skim ini dengan menggunakan "keywords" yang sama, dan aku dapati memang telah banyak berlaku penipuan yang menggunakan pelbagai nama syarikat email terkemuka. Dengan itu pelayar-pelayar internet perlu berhati-hati agar tidak terjebak dalam hal seperti ini. Banyak pihak diberitakan telah kerugian beratus-ratus ribu ringgit disebabkan ingin mendapat hadiah berkenaan. Selama ini kita hanya diingatkan tentang sendiket yang menggodam akaun-akaun bank, tetapi rupa-rupanya banyak lagi skim penipuan yang telah dan yang bakal wujud dari masa ke semasa.Oleh itu, bersamalah kita berhati-hati.

1 comment:

  1. Salam Bancik, saya baru terima perkara yang sama dgn jumlah yang lebih besar..jutaan. Mereka minta nama, alamat, umur, no tel. Saya sangsi. Ini mungkin money laundring. Saya dah delete email tu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...