Jom Follow.....

Tuesday, April 10, 2012

Bersih 3.0 Yang Remeh Temeh

19 Jamadilawal 1433

Rasa yang makin meluat timbul di dalam diri ini apabila mendengar ada pihak yang mahu menganjur perhimpunan yang kononnya Bersih buat kali ke 3 di ibu negara hujung bulan ini. Nampaknya penulis terpaksa mengambil cuti sekali lagi bagi mengelakkan kesesakan jalan raya yang teruk. Kalau tidak alamatnya makan asap la di jalan atau di lebuh raya disebabkan kesesakan tersebut.

Bagi penulis , perhimpunan berkenaan tidak perlu. Bersih sangatkah hati dan tindakan mereka yang menganjurkan perhimpunan berkenaan?. Antara sebab-sebab penulis tidak bersetuju ialah:

1. Ianya menyusahkan orang ramai yang hendak mencari rezeki dan menjejaskan para peniaga.
2. Ianya bakal mengundang risiko keselamatan dan adu domba di kalangan umat Islam dan rakyat Malaysia.
3. Ianya hanya merupakan propaganda politik pihak tertentu yang amat gilakan kuasa.
4. Ianya tidak mencerminkan gaya politik secara Islam
5. Dan lain-lain lagi.

Jika sebelum ini, ada dikalangan rakan mereka yang menganjurkan perhimpinan ini yang telah telah menghalang perarakan Maulidurrasul di negeri yang mereka perintah, penulis berpendapat, perhimpunan seperti ini sepatutnya langsung tidak perlu kedengaran.Jika sebelum ini ada pihak kerana hendak mandapat keuntungan politik sanggup menghalalkan cara  bagi menyokong tindakan rakan-rakan itu , dengan mengeluarkan fatwa bahawa perarakan Maulidurrasul adalah bidaah, apa pulak hukumnya perhimpunan ini?Penulis tinggalkan persoalan ini untuk renungan bersama.

Jika isu murtad dikatakan tidak penting dan ianya tanggungjawab kerajaan pusat menanganinya, kenapa pulak mereka sanggup berguling di jalan raya bagi mempertahankan rakan-rakan pemimpin bukan Islam mereka yang selama ini banyak membuat kenyataan mencabar hak dan kepentingan Islam dan meremehkan isu murtad.

Penulis berharap kita semua diberikan hidayah oleh Allah S.W.T. agar memikir semula sedalam-dalamnya sebarang tindakan kita. Ini kerana kita tidak mampu lagi mempunyai para Pak Pandir di negara ini yang asyik bersorak tetapi kampung mereka targadai.

Wallahualam

1 comment:

  1. aiiyooo.... macam2 kan..... janganlah ada lagi perhimpunan yg akn menghuru-harakan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...