Jom Follow.....

Monday, April 9, 2012

Tunaikanlah Janji, Jangan Berbohong

18 Jamadilawal 1433

Barang siapa yang suka berbohong dan tidak menunaikan janji, maka dia tidak layak menjadi pemimpin. Itu adalah kriteria yang penulis pegang bagi membuat keputusan mengundi pada pilihanraya yang akan datang. Walau bagaimana sekalipun alasan yang diberikan, bagi penulis, matlamat tidak menghalalkan cara.

Ini termasuklah dari kalangan pemimpin yang menganggotai parti yang mendakwa memperjuangkan Islam. Jika apa yang dikata tidak dikota dan tindakan tidak sama dengan apa yang dijanjikan, maka ianya juga boleh dianggap melanggar prinsip berkenaan dan perlu diketepikan. Yang benar tidak boleh dicampuradukkan dengan yang batil.

Jika tidak ada mana-mana pemimpin yang menepati sebenarnya kriteria yang dikehendaki sekalipun, maka penulis akan memilih pihak yang paling kurang ,mendatangkan kemudaratan kepada umat. Namun begitu, jika sekiranya sikap suka berbohong sudah ada pada pemimpin-pemimpin tertentu, maka ianya sudah jelas menunjukkan kepimpinan mereka-mereka yang berkenaan boleh dipertikaikan dan tidak boleh diterima pakai.

Wallahualam

1 comment:

  1. betul2.. kalau dah pemimpin tu sendiri pun suka berbohong apa ntah perangai yang lain2 pula..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...