Jom Follow.....

Sunday, April 1, 2012

Nak Buat Seminar Berkenaan Islampun Hendak Dipertikaikan?

9 Jamadilawal 1433

Hati penulis terguris bila mendengar ada pihak bukan Islam mempertikaikan penganjuran seminar berkaitan Islam di Johor seperti yang dilaporkan di Utusan di KUALA LUMPUR 29 Mac 2012. Hinggakan memaksa menteri berkaitan membuat kenyataan bahawa Seminar pemantapan akidah anjuran Jabatan Mufti Johor dan Jabatan Pelajaran negeri itu Sabtu ini tidak bertujuan menyinggung sensitiviti mana-mana pihak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, seminar tersebut adalah untuk menjaga kepentingan umat Islam di negeri berkenaan.

“Tanggungjawab menjaga kepentingan umat Islam diletakkan di bawah tanggungjawab majlis-majlis agama Islam negeri dan pelbagai program diatur bagi tujuan tersebut.

“Saya percaya penganjur seminar berkenaan telah mengambil kira tentang semua aspek dan tidak berniat untuk menimbulkan perkara-perkara negatif," jelasnya pada sidang akhbar selepas majlis penyerahan zakat perniagaan Lembaga Tabung Haji (TH) Wilayah Persekutuan di Ibu Pejabat TH di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan portal berita The Malaysian Insider semalam, berhubung kenyataan Moderator Belia Majlis Gereja Malaysia (CCM), Chrissane Chin yang mempertikaikan penganjuran seminar tersebut.

Bagi penulis ini adalah penghinaan kepada umat Islam di Malaysia yang mana termaktub dalam perlembagaan negara yang menyatakan bahawa Islam adalah agama rasmi di Malaysia.Dengan perkembangan ini , Penulis menyeru agar lebih banyak seminar berkenaan diadakan di negara ini. Bersamalah kita berjuang dan bersatu dalam memantapkan akidah di kalangan kita semua.

Wallahualam

Sumber- UTUSAN

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...