Jom Follow.....

Thursday, April 5, 2012

Cinta Ibu Bapa

13 Jamadilawal 1433

Berita tentang remaja lari rumah seolah seakan-akan menjadi isu bermusim. Yang menjadi lebih malang , isu penculikan juga mengalami keadaan yang sama. Seolah tiada tindakan konkrit dan jangkamasa yang panjang bagi membendung gejala berkenaan.

Namun bagi penulis, bagi isu seperti remaja lari rumah perlu diberi perhatian oleh kesemua masyarakat. Lebih-lebih lagi bagi yang lari mengikut pendatang -pendatang tanpa izin atas nama cinta dan sebagainya.Yang melibatkan penduduk tempatan pula selalunya melibatkan duda atau suami orang.Ironinya, keluarga mana yang tidak akan mengongkong jika anak-anak mereka dipengaruhi oleh pendatang-pendatang berkenaan atau pihak luaran? Maka jika ini berlaku sudah semestinya konflik keluarga akan berlaku.Malaysia perlu menguatkuasakan atau mengadakan undang-undang bagi menghalang mana-mana pihak yang melarikan remaja bawah umur daripada keluarga mereka.

Kepada anak-anak remaja, anda perlulah menilai kasih sayang sebenar. Kasih sayang ibu bapa tidak akan terputus jika dibandingkan dengan kekasih hati yang anda cintai. Mungkin baru-baru kenal, anda akan melihat wajah kekasih anda bak bagaikan seperti Amithabachan, tetapi lama-lama anda akan dapati ianya akan kelihatan macam belacan. Ataupun kecantikan buah hati anda dilihat seolah-olah seperti Kajol, tetapi lama-lama anda mungkin kojol disebabkan tingkah lakunya menyakitkan hati. Kekasih anda bila-bila masa boleh menceraikan anda atau meninggalkan anda. namun , hubungan ibu dan bapa akan terus kekal ke akhir hayat di dunia dan akhirat.

Oleh itu, berhati-hatilah dalam membuat keputusan dalam hidup.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...