Jom Follow.....

Monday, May 28, 2012

Perdana Menteri Malaysia Mesti Orang Islam

8 Rejab 1433

Pengalaman penulis berkunjung salah sebuah negara di selatan tanahair telah menimbulkan banyak persoalan. Suasananya amat berbeza walaupun dari segi geografi dan keadaan persekitaran mempunyai banyak persamaan. Yang ketara ialah tiada azan berkumandang di masjid-masjid dan surau secara melalui pembesar suara atau di media elektronik bagi mengingatkan umat manusia yang sentiasa alpa dan lupa kepada penciptanya.

Sedangkan bila azan berkumandangpun, ramai di antara kita tak ke surau atau masjid, atau menunaikan solat, apatah lagi jika tiada.Satu lagi ialah keadaan tandas, rata-rata bersih, namun hanya tisu disediakan.Tiada paip air yang disediakan. Ianya kelihatan bersih, namun ianya tidak menyucikan. Apa akan jadi dengan syarat sah sembahyang jika tubuh badan statusnya masih belum menyucikan.

Jika Perdana Menteri Malaysia daripada pemimpin parti serpihan daripada negara berkenaan selepas berpisah dahulu, apakah mereka ini akan mengamalkan polisi yang sama? Maka dengan itu, penulis berpendapat bahawa dikalangan mereka tidak layak menjadi Perdana Menteri Malaysia.Perdana Menteri Malaysia mestilah seseorang yang beragama Islam.Apakah hukumnya bagi mereka-mereka yang menjadikan idola mereka hinggakan sanggup mengagungkan kononnya mempunyai gaya kepimpinan seperti Khalifah Umar Abdul Aziz? Penulis lontarkan persoalan ini untuk renungan bersama.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...