Jom Follow.....

Tuesday, May 22, 2012

Pelajar Dilarang Sambung Pengajian Akibat Komen Berunsur Perkauman

2 Rejab 1433

Bayangkan jika para pelajar kita berada di Britain, maka sudah tentu ramai yang mengalami nasib yang sama.Ini boleh dirujuk kepada laporan yang telah dipaparkan di UTUSAN Ianya mengisahkan tentang sebuah universiti di Britain yang melarang seorang pelajarnya daripada meneruskan pengajian selepas mengeluarkan komen berbaur perkauman dalam laman mikro Twitter terhadap seorang pemain kelab Bolton Wanderers.

Penulis merujuk kepada tindakan beberapa/segelintir  pelajar di Malaysia yang seolah-olah mempunyai kekebalan dengan memaparkan video yang menghina kaum-kaum tertentu. Itu belum masuk mereka yang menyepak dan menendang pihak berkuasa yang sedang menjalankan tugas.

Walaubagaimanapun, penulis menunggu tindakan pihak atasan universiti-universiti yang mana pelajar berkenaan belajar. Takkan dia orang pun kebal jugak. Seingat penulis , dahulu, kalau  tak pakai kad metrixpun kena tindakan tatatertib. Ada-apa kaitan ke pihak pengurusan atasan IPTA berkenaan dengan politik? Penulis lontarkan persoalan ini untuk renungan bersama.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...