Jom Follow.....

Tuesday, May 8, 2012

Pengusaha Perkhidmatan Haji & Umrah Bakal Alami Kerugian Besar

17 Jamadilakhir 1433


KUALA LUMPUR 7 Mei,2012  - Para pengusaha perkhidmatan haji dan umrah bakal menanggung kerugian kira-kira RM280 juta setahun sekiranya kerajaan Arab Saudi melarang rakyat negara ini daripada mengerjakan ibadat itu.

Pengerusi Eksekutif Andalusia Travel & Tours Sdn. Bhd., Datuk Mohd. Daud Che Ngah berkata, sebanyak 26 pengusaha perkhidmatan haji dan umrah berlesen di negara ini bakal menutup perniagaan mereka kerana menanggung kesan kerugian besar tersebut.

Menurut beliau, sebagai contoh pada tahun lalu, pihaknya terpaksa menanggung kerugian RM3.8 juta apabila Arab Saudi mengarahkan untuk mengurangkan jumlah jemaah umrah daripada 1,400 kepada 1,000 orang.

‘‘Bayangkan jika Arab Saudi tidak membenarkan rakyat negara ini menunaikan haji atau umrah selama tiga tahun, apa yang akan terjadi kepada nasib kami.

‘‘Bukan niat saya untuk mengira keuntungan, tetapi memikirkan nasib umat Islam terutamanya warga emas yang terpaksa menunggu lama untuk mengerjakan ibadat haji atau umrah,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Maklumat lanjut :UTUSAN

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...