Jom Follow.....

Friday, November 25, 2011

Serika Arang Kayu Yang Antik

Sterika Arang@MyBancik 2011
Ketika bertugas di sekitar Johor baru-baru ini, penulis sempat singgah ke Pekan Ayer Hitam ketika perjalanan pulang. Biasalah, tempat ini memang dikenali di Johor. Namun, penulis terpandang penjual yang menjual beberapa buah sterika antik yang menggunakan arang kayu untuk menggosok pakaian pada zaman lampau.

Penulis pernah melalui zaman berkenaan. Walaupun sudah ada sterika elektrik pada masa berkenaan, sterika arang ini menjadi berguna bila bekalan elektrik terputus. Pada masa berkenaan, bekalan elektrik sering terputus, maklumlah rakyat Malaysia pada masa itu masih mengamalkan budaya tidak apa dan jarang komplen.

Oleh kerana, bekalan elektrik  mengambil masa yang agak lama untuk pulih, maka dengan tidak ada pilihan, sterika arang berkenaan sering menjadi penyelamat untuk menggosok pakaian sekolah. Namun begitu, ianya perlu digosok berhati-hati takut dengan baju-baju sekali yang terbakar.

Apabila penulis melihat barangan antik berkenaan, terdetik juga untuk membeli. Namun terpaksa membatalkan saka disebabkan dibahagian bawahnya telah berkarat teruk. Namun begitu, cukuplah diabadikan dilaman blog ini untuk tatapan generasi moden zaman sekarang.

Wallahualam.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...