Jom Follow.....

Monday, November 14, 2011

Ibadah Qurban: Umat Islam Patut Bersyukur

Dalam suasana masih dalam bulan Zulhijjah, penulis masih teringat dengan ibadah qurban. Pada masa kini ramai umat Islam di Malaysia telah menghantar program ibadah berkenaan ke negara luar seperti Kemboja, Palestine dan sebagainya.Ini disebabkan rata-rata penduduk di sana hanya berpeluang ,akan hidangan daging setahun sekali seperti yang diwar-warkan oleh penyedia pakej ibadah berkenaan di luar negara. Penulis sendiri sempat mengharungi zaman berkenaan ketika kanak-kanak.

Namun ramai yang tidak mengetahui bahawa rata-rata rakyat Malaysia pernah menghadapi suasana berkenaan pada lebih kurang antara 20 hingga 30 tahun yang lalu. Pada masa berkenaan, jangan katakan daging lembu, ayampun hanya disembelih pada hari raya Aidilfitri atau Hari Raya Qurban atau Aidiladha ataupun pada kenduri kahwin sahaja. Ini berikutan keadaan ekonomi umat Islam ketika berkenaan tidak seperti sekarang.

Berikutan transformasi ekonomi berdasarkan pertanian semata-mata ke industri berdasarkan perindustrian, maka peluang ekonomi kepada rakyat Malaysia berkembang dengan begitu pesat terutama ke atas umat Islam. Ianya bukan datang dengan bergolek jika tiada usaha yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin di kalangan umat Islam sendiri.Oleh yang demikian, kita sepatutnya bersyukur atas nikmat kurniaan Ilahi ini agar kita terus dikasihi dan dilimpahi rahmatNya dan menjauhi kemurkaanNya.Antaranya ialah mengeratkan persaudaraan sesama umat Islam dan menjauhi perpecahan dan permusuhan.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...