Jom Follow.....

Saturday, November 5, 2011

Antara Kisah-kisah Pengorbanan Besar

Pelbagai kisah telah dipaparkan di dalam Al Quran tentang pengorbanan besar para Nabi dalam menjalankan dakwah. Antaranya Nabi Noh, telah menjalankan dakwah selama lebih kurang 900 tahun, sedangkan hasilnya hanya mengumpulkan pengikut sekitar 100 orang sahaja.

Nabi Musa pula terpaksa meningalkan Istana Firaun yang juga merupakan ayah angkatnya atas menjalankan tugas seruan Ilahi. Padahal baginda mempunyai pilihan untuk terus kekal di istana yang tersergam indah.

Nabi Muhammad S.A.W. pula terpaksa meninggalkan tempat tumpah lahirnya untuk berhijrah menegakkan kalimah Allah. Walaupun ditawarkan pangkat, kuasa , wanita dan sebagainya, Baginda memilih untuk tidak menerima tawaran berkenaan oleh kerana patuh kepada perintah Allah. Dan banyak lagi kisah-kisah yang lain.

Berdasarkan kisah-kisah berkenaan, di manakah kita? Adakah kita rasa iman kita sudah kuat berbanding dengan yang lain jika kita mengorbankan seruan Allah bagi menjaga hati golongan yang kuffar? Kita sentiasa berdiam diri jika golongan kuffar yang bersama platform politik mempertikaikan sebilangan amalan Islam kita. Tetapi kita lantang mengkritik  bila mana melihat kelemahan saudara seagama seislam kita, sedangkan kita boleh berbincang duduk semeja atas persaudaraan Islam. Rata-rata umat Islam lebih  rela Islam diperlekehkan demi undi.

Di hari baik bulan baik ini, bersamalah kita bermuhasabah melihat kembali kekurangan diri. Adakah kita telah berkorban demi Islam atau Islam telah dikorbankan demi cita-cita dunia dan kepentingan diri kita dan golongan kita?

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...