Jom Follow.....

Saturday, November 19, 2011

Harimau Malaya Teruskan Ngauman

Skuad Harimau Malaya muda teruskan ngauman di Stadium Gelora Bung Karno dengan membaham skuad bolasepak Myanmar dengan keputusan 1-0. Ini membolehkan skuad ini melangkah ke peringkat akhir bolasepak Sukan Sea 2011. Sebagai salah seorang rakyat Malaysia, penulis berharap agar skuad ini dapat maju lebih jauh lagi di peringkat antarabangsa.

Skuad ini akan bertemu sekali lagi pasukan Indonesia pada aksi "final" di tempat yang sama pada Isnin akan datang. Namun penulis agak kurang senang dengan gelagat penyokong tuan rumah yang sering melakukan provokasi melampau terhadap mana-mana pasukan Malaysia. Perkataan "maling" sering kedengaran. Tetapi apakah pula perasaan mereka jika ada mana-mana rakyat Malaysia yang membalasnya. Ini adalah salah satu kesan di mana sejarah sering dilupakan. Bukankah dahulu kala Malaysia dan Indonesia adalah dinaungi dan jajahan takluk kerajaan Melayu di Nusantara? Persamaan kebudayaan tidak dapat dielakkan jika ada apa-apa jua hasil kerja tangan dan warisan di Indonesia juga diwarisi oleh rakyat di Malaysia.

Diceritakan oleh arwah ayah penulis, keturunan salah silah penulis juga bersal dari pembesar kerajaan Melayu di sana. Bahkan Perdana Menteri Malaysia sekarangpun mempunyai salah silah keturunan di negara berkenaan juga. Oleh yang demikian, kita menyeru agar sikap seperti ini dapat dihindarkan oleh kedua-dua pihak. Namun sebagai salah seorang rakyat Malaysia, penulis berharap agar skuad harimau dapat melakukan yang terbaik.

Tahniah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...