Jom Follow.....

Saturday, November 26, 2011

PSSI Patut Lihat Kelemahan Sebagai Tuan Rumah Bola Sepak

1 Muharram 1433

 Bernama telah melaporkan bahawa Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) sepatutnya melihat dahulu kelemahan mereka sebagai tuan rumah sebelum merancang membuat laporan mutu pengadilan berat sebelah pengadil dari Jepun, Tojo Minoru kepada Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) membabitkan perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA pada 21 Nov lepas.

Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Tan Sri Annuar Musa berkata tindakan PSSI tersebut dilihat merupakan satu tindakan terdesak setelah tidak dapat menerima kekalahan dalam perlawanan yang menyaksikan skuad bola sepak negara mencatatkan kemenangan 4-3 dalam penalti setelah berkesudahan 1-1 selepas masa penuh serta masa tambahan permainan di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta.

"Laluan pemain (kita) masuk ke padang tidak dikawal, bas yang membawa pemain kebangsaan dihalang hampir satu jam dan saya berada di dalam bas.

"Mereka (pemain kebangsaan) turut menjadi mangsa ejekan penyokong Indonesia disebabkan penganjur tidak mengambil langkah-langkah yang cukup," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Himpunan Belia Kelantan di Perantauan yang dirasmikan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed di Stadium Putra Bukit Jalil.

Presiden Umum PSSI Djohar Ariffin pada Selasa lepas dipetik The Jakarta Post sebagai berkata beliau akan membuat aduan rasmi kepada FIFA mendakwa mutu pengadilan Minoru berat sebelah sehingga menyebabkan pasukan 'Garuda Muda' gagal merampas pingat emas daripada skuad bola sepak kebangsaan yang juga juara bertahan bola sepak Sukan SEA.

Membandingkan keadaan itu dengan keadaan perlawanan akhir pertama Piala Persekutuan Bola Sepak Asean (AFF) di antara kedua-dua pasukan kebangsaan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 26 Dis lepas, Annuar berkata pasukan bola sepak kebangsaan Indonesia diberi layanan adil dan mesra oleh FAM sepanjang berada di negara ini.

"Kita bagi layanan yang mesra kepada pemain dan pegawai (bola sepak) Indonesia tetapi PSSI dah dua kali iaitu sewaktu AFF (final kedua di Jakarta pada 29 Dis lepas) dan Sukan SEA gagal mengawal penyokong mereka," katanya.

Annuar,yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), berkata FAM boleh membuat laporan yang sama kepada FIFA mengenai perkara itu tetapi tidak mahu memanjangkan hal berkenaan.

Sumber:  BERNAMA

2 comments:

  1. salam...
    saya ada buat page FB utk blog.. saya ada masukkan blog bancik dlm album...
    barangkali bancik boleh like page tu.....
    nama page tu Galaksi Blog..

    ReplyDelete
  2. ada di blog saya.. awak tgk FB badge...
    saya dh masukkan blog awak..
    BTW... nk tanya.. advertlets tu ok tak?
    mesti lbh better kan...
    awak ada join churp2...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...