Jom Follow.....

Friday, March 8, 2013

Keputusan Tegas Kerajaan Tidak Terima Gencatan Senjata Pengganas Sulu

25 Rabiulakhir 1434

Keputusan kerajaan Malaysia menolak tawaran gencatan senjata oleh kumpulan penceroboh militan Sulu di Sabah adalah satu tindakan tegas, bijak, wajar dan tepat demi mempertahankan kedaulatan negara.

Beberapa pihak hari ini menyokong penuh pendirian Malaysia supaya tidak menerima tawaran pemimpin kumpulan pengganas itu, Jamalul Kiram III, kecuali mereka menyerah diri tanpa syarat.

Malah bekas pemimpin tentera, bekas diplomat dan pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) mendesak agar kumpulan penceroboh dari selatan Filipina yang mendarat di persisiran pantai timur Sabah di Kampung Tanduo, Lahad Datu, pada 9 Feb lepas segera diusir dari bumi Sabah.

Bekas Panglima Tentera Darat Jeneral (B) Tan Sri Mohd Azumi Mohamed berkata walaupun kumpulan bersenjata itu diberi masa yang cukup untuk berundur namun mereka enggan dan sebaliknya terus mencabar kedaulatan dan maruah negara.

"Sebarang gencatan senjata hendaklah tanpa syarat...mereka perlu meletak senjata dan menyerah diri," katanya ketika dihubung Bernama.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, ketika meninjau Ops Daulat di Felda Sahabat 16, Lahad Datu, mengumumkan bahawa Kuala Lumpur tidak akan menimbang sebarang permintaan gencatan senjata selagi kumpulan penceroboh itu tidak meletak senjata tanpa syarat.

Terdahulu, laporan media Filipina memetik Jamalul Kiram, yang mendakwa dirinya Sultan Sulu, memohon gencatan senjata secara unilateral susulan kematian beberapa anggota pengikutnya dalam gerakan ofensif pasukan keselamatan Malaysia.

Selain menolak tawaran gencatan senjata, Najib mengumumkan pembentukan Kawasan Keselamatan Khas Sabah merangkumi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu dengan penambahan lima batalion pasukan keselamatan.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...