Jom Follow.....

Sunday, February 10, 2013

Cina Jambul

29 Rabiulawal 1434

Jambul adalah nama glamour bagi seoarang apek yang berjiran dengan keluarga Bancik ketika zaman kecil dahulu. Bancikpun tak pasti kenapa dia dipanggil sedemikian. Mungkin generasi di kampung Bancik sekarang dah tak tahu bahawa apek berkenaan pernah berada di situ. Namun ketika waktu dahulu setiap kali perayaan, akan adanya hantaran kuih sesama jiran. Bila sampai masa datang Tahun Baru Cina, Jamboi akan beri limau dan kuih bakul. Begitu juga sebaliknya jika Hari Raya Puasa, kami akan hantar kuih ke rumahnya pula.

Kuih bakul tu Bancik baham aje, maklumlah kanak-kanak, asyik lapar aje memanjang , tambah pula dibekalkan dengan limau.Tapi kuih bakul ketika itu dibuat bekas dengan daun pisang aje. Sekarang ni, dah tak berani makan dah, kata orang , kalau dah was-was, jangan ambil aje dan elakkan.

Yang baiknya tentang jambul ini, kalau dia buat kerja tu, dia amat teliti. Kalau dia bersihkan rumput, habis botak rumput-rumput tersebut seperti mana rambutnya yang botak. Kalau dia tanam apa-apa, dia mesti akan kasi jiran-jiran yang lain rasa walaupun bukan dari kaumnya.Mungkin Jambul adalah dikalangan generasi yang menghargai keamanan dan kestabilan serta keharmonian bernegara.

Kini Jambul telah tiada. Rumahnya yang didiami keluarga yang besar dahulupun telah berpindah tangan kepada tauke 'Hardware" di Sungai Bakau. Cuma anak-anak zaman ini seolah tidak akan merasa zaman berkenaan. Zaman sekarang, kita sering diadu domba dalam hubungan dikalangan berlainan bangsa atas kepentingan politik golongan yang tertentu. Persoalannya, apakah ini baik untuk masa depan negara dalam jangka masa panjang?

Wallahualam

1 comment:

  1. entry saudara betul2 buatkan saya merindui zaman kanak-kanak saya di kampung sg bakau... :(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...