Jom Follow.....

Tuesday, February 26, 2013

Tidak Adil Samakan Pemberi BR1M Dengan Firaun

15 Rabiulakhir 1434

Bancik dengan rasa rendah hati menyeru para bijak sana , bijak situ dan bijak sini agar tidak menghina pihak-pihak yang menerima atau memohon atau yang memberi Bantuan Rakyat 1 Malaysia atau dengan nama glamour BR1M. Selepas ada pihak yang menyamakan pihak yang menerima sebagai haiwan sebelum ini, maka terbaru ada pihak yang menyamakan pihak yang memberi sebagai Firaun pula.

Rasanya, dari segi pemahaman bancik yang dhaif ini, tak terfikir pula ayat-ayat Al-Quran yang dihujahi oleh pihak berkenaan ada kena mengena bantuan BR1M atau yang menyamai. Pihak yang memberi pula tidak pula minta disembah seperti mana yang Firaun lakukan. Maka eloklah para ulama-ulama yang muktabar di Malaysia ini terus membuat teguran kepada pihak berkenaan. Bancik hanya mampu menegur di blog yang tak seberapa ini aje. Itupun kalau ada yang sudi membacanya.

Cuba kita ambil jalan yang lebih baik dengan berbaik sangka. Bukankan banyak kisah lain yang menggalakkan kita memberi kepada mereka yang meminta dan yang tidak meminta. Bancik harap agar lebih ramai para ustaz-ustaz yang mempunyai ilmu menjelaskan perkara kebenaran tak tidak terkepung dengan fahaman politik semata-mata. Katakanlah benar walaupun ianya amat memedihkan hati atau pahit untuk ditelan.

Bancik tinggalkan persoalan ini untuk renungan bersama. Sama-samalah kita Banyakkan beristigfar.

Wallahualam


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...