Jom Follow.....

Monday, February 25, 2013

Teknologi Baharu Ubah Cara Orang Ramai Berkomunikasi

15 Rabiulakhir 1434

Kemunculan teknologi komunikasi baharu telah membawa transformasi besar dalam cara orang ramai berkomunikasi dan berkongsi pengetahuan serta maklumat, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim, Isnin.

Beliau berkata teknologi baharu, seperti TV interaktif dan IPTV, menawarkan peluang luas bagi penyertaan dan pembabitan orang ramai.

"Penggunaan media telah diperluaskan dan sudah tiba masanya untuk meneliti asas dan hala tuju media, komunikasi dan kebudayaan," katanya pada persidangan antarabangsa bagi latihan penyiaran di sini.

Rais berkata audien kini proaktif dalam mendapatkan maklumat dan mempunyai kuasa untuk menyuarakan kehendak mereka dan berkeupayaan mewujudkan ruang bagi perubahan sosial dan kebudayaan.

"Impak HDTV (TV Definisi Tinggi) tidak harus diremehkan berikutan bukan sahaja nilai hiburan bertambah baik tetapi mesej-mesej kepada rakyat juga boleh menjadi lebih efektif," katanya.

Beliau berkata program-program berita HDTV berupaya memaparkan imej acara dan peristiwa yang berlaku di negara ini dengan amat jelas, dan ini akan dapat membantu menyakinkan penonton dan membantu menghapuskan kekeliruan dalam fikiran orang ramai.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...