Jom Follow.....

Wednesday, February 13, 2013

Jika Bendera Parti-Parti Pakatan Diharamkan Pada PRU 13 ?

3 Rabiulakhir 1434

Apa rasanya jika kerajaan BN mengharamkan bendera Pakatan Pembangkang dari dikibarkan pada PRU 13 akan datang? Sudah tentu isu yang akan akan ditimbulkan bahawa kerajaan BN adalah zalim. Bancik menyatakan demikian berikutan laporan di Utusan Online yang menyebut bahawa Barisan Nasional (BN) mungkin tidak dibenarkan memasang bendera parti sepanjang kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) berikutan kegagalannya mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang.

Ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Ong Ah Teong mendakwa, banyak bendera 1Malaysia yang digantung di laluan-laluan utama di negeri ini sempena Rumah Terbuka Tahun Baharu Cina 1Malaysia anjuran BN negeri kelmarin tidak mempunyai permit.

Selain itu jelasnya, pengantungan bendera berkenaan juga dikatakan membahayakan penguna jalan raya terutama penunggang motosikal.

“MPPP memberi tempoh seminggu kepada BN negeri untuk tampil membayar kompaun bagi menuntut kembali bendera-bendera yang dirampas.

"Sekiranya gagal berbuat demikian, kami (MPPP) akan menyenaraihitam BN untuk memohon permit bagi mengantung bendera parti selepas ini termasuklah semasa berlangsungnya pilihan raya umum nanti," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Jika dilihat di negeri lain yang diperintah BN, bendera-bendera Pakatan Pembangkang dipasang sesuka hati, tiada pula ugutan dibuat oleh pihak BN.Jika ini benar, maka sahlah, pakatan pembangkang cakap tak serupa bikin. Cakap pasal kebebasan media, asyik menyaman aje. Cakap kebebasan berhimpun, depa lagi teruk, nak pasang benderapun tak bagi..?

Bancik tinggalkan sahaja persoalan tersebut di sini untuk renungan bersama.

Wallahualam


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...