Jom Follow.....

Wednesday, September 14, 2011

Basikal Tua

Menunggang basikal tua adalah salah satu kenangan yang tak dapat penulis lupakan. Penulis tidak pernah terfikirpun untuk menunggangnya semasa zaman kanak-kanak disebabkan galangnya yang tinggi dan mempunyai pelantar yang besar. Ianya sering digunakan oleh bapa penulis untuk mengangkut padi dan barangan-barangan tertentu sebelum arwah memiliki motorsikal. Apabila motorsikal mengambil alih peranannya, basikal berkenaan berkenaan hanya terbiar dibawah rumah dan penulis hanya menaiki basikal yang lebih kecil.

Namun selepas bapa meninggal dunia dan motorsikal yang ada digunakan oleh abang penulis yang belajar di tempat lain, penulis terpaksa membaiki semula basikal tua berkenaan. Walaupun sudah lama, namun kualiti besi kelulinya dan buatan jenama yang terkenal ketika itu iaitu "Releight" membolehkannya terus bertahan. Penulis menggunakan basikal berkenaan ketika turun ke sawah atau ke laut. Ianya juga digunakan untuk mengangkut tong membanting padi beserta layarnya ke kawasan sawah-sawah yang berada agak jauh dirumah. Yang hebatnya ia juga boleh digunakan untuk mengangkut baja atau padi.

Namun, pada zaman sekarang, basikal rata-rata dipamerkan sebagai barangan mewah dan hanya digunakan untuk tujuan rekreasi semata mata. Mungkin disebabkan sudah puas menaiki basikal semasa remaja yang mana kadangkala penulis terjatuh ke dalam parit bersamanya(accident la tu..), penulis buat masa kini sampai sekarang masih tidak teruja untuk mengikuti trend berkenaan. Mungkin penulis masih tidak dapat melupakan basikal berkenaan yang juga merupakan teman setia, sehati sejiwa penulis. Penulis lebih selesa menaiki basikal di gym-gym(gymnasium) daripada menunggang basikal sekarang. Itupun dah lama tak pergi gym dah disebabkan kekangan masa.

Tapi sayang , basikal berkenaan tidak dapat disimpan sebagai musium disebabkan ianya telah dicuri oleh penagih-penagih dadah di kampung(agaknya). Namun memori penulis bersamanya terus kekal dalam ingatan.

Wallahualam..

1 comment:

  1. pandai naik basikal tingkatan 4.....hari pertama naik gi sekolah..masa balik terbabas langgar pagar....giler sakit...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...