Jom Follow.....

Thursday, March 17, 2011

Seorang Doktor Di Rumah ? Memori Tun Dr Mahathir Bin Mohamad

Seorang Dr Di Rumah . Itu yang dapat penulis menterjemahkan  dari bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia melalui "Google Translate"  dari perkataan "A Doctor In The House" . Ianya merupakan judul sebuah buku yang diumpamakan laris seperti pisang goreng sebaik sahaja dilancarkan di pasaran.Bagi penulis, tanpa sebarang konterversi sekalipun, sambutan buku ini akan tetap laris kerana ianya ditulis daripada pengalaman atau memori penulisnya sendiri iaitu mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Bin Mohamad, Perdana Menteri Malaysia yang ke 4. Kita tak perlu menjadi Perdana Menteri untuk mendapatkan pengalaman seperti beliau, tetapi kita hanya perlu membacanya sahaja untuk merasai sedikit sebanyak keadaan , pengalaman dan sejarah lampau.

Namun begitu, penerbitan buku ini tetap menjadi konterversi kerana beberapa pihak yang dikaitkan dalam kisah yang dipaparkan dalam buku berkenaan merasa kurang senang dengan apa yang ditulis.Tetapi penulis tetap menganggap isu seperti ini sudah menjadi lumrah di dalam masyarakat dan mereka yang terlibat berpeluang menyanggah atau memberi penjelasan di mana-mana media masa atau medium komunikasi di negara yang mengamalkan demokrasi terpimpin seperti Malaysia ini.

Ianya mengulangi peristiwa di mana buku tulisan Tun yang bertajuk "Dilema Melayu" atau " Malay Dylemma" yang mana ianya juga turut mengundang konterversi pada masa yang lampau sehinggakan penerbitannya diharamkan di Malaysia. Kebimbangan terhadap kemungkinan penerbitan buku ini bakal mendapat injuksi mahkamah atau pengharaman daripada mana-mana pihak telah menyebabkan ulat-ulat buku berpusu-pusu mendapatkannya sebagai koleksi bacaan peribadi. Yang positifnya pula ialah, selain daripada ulat buku seperti ulat-ulat daun dan lain-lain lagi turut juga cuba mendapatkannya.

Penulis juga menghadapi kesukaran mandapatkan buku tersebut kerana buku berkenaan telah habis dijual apabila penulis berkunjung ke MPH pada 13 Mac 2011 yang lalu, selepas tak sampai seminggu rasanya selepas dilancarkan.Terpaksalah tempahan dibuat dan penulis diberitahu bahawa pihak pengedar akan menghubungi penulis jika stok buku berkenaan sudah sedia untuk diambil. Nampaknya bukan sahaja iPad 2 yang laris dijual baru baru ini, buku terbaru Tun Dr Mahathir juga berjaya mewujudkan phenomena yang sama.

Namun begitu phenomena seperti ini perlu dilihat dari segi positif kerana kita dapat lihat bahawa pola pembacaan rakyat Malaysia sudah mula berubah daripada terlalu berbentuk hiburan kepada kandungan-kandungan yang lebih berat dan berkualiti. Sebelum ini kita hanya mendengar novel-novel seperti "Harry Porter" sahaja yang laris, tetapi Tun Dr Mahathir sekali lagi telah membuktikan bahawa yang rakyat "Malaysia Boleh" berubah. Malaysia Boleh!

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...